Smith i vad som kan vara årets DVD

Tänk dig att du är den sista människan på jorden, eller kanske i världen för den delen. Det är precis vad Robert Neville tror han är. Tre år tidigare upptäcktes vad man trodde var ett vaccin mot cancer. Alla som fick det botades och mänskligheten var överlycklig.

Nu är jordens befolkning döda, döda eller förvandlade till monster som numera lever i mörker och är otroligt aggressiva. Det visade sig nämligen att vaccinet hade en bieffekt. Förutom ett fåtal som var immuna mot det så förvandlades alla som fått vaccinet till monster. Monster som är väldigt aggressiva och fientliga mot de icke smittade. De smittade alla de kom åt antingen genom att sprida viruset via luften eller genom att bita de få överlevandena. Till slut finns endast ett fåtal, eventuellt bara Neville, kvar som inte är smittade.

Neville själv är forskare inom militären och har ända sedan epidemin bröt ut jobbat mitt i New York, Ground zero med att försöka få fram ett botemedel. Han bor kvar i sitt hus, nu förstärkt till något som liknar ett fort, där han i källaren har ett labb där han nu fortsätter sin forskning. Han fångar emellanåt smittade personer och gör tester på dem, alla misslyckas dock.

Dagarna är hans, de smittade tål inte solljus utan dör direkt om de utsätts för det. På natten eller i skydd av mörkret är det dock de som bestämmer. Neville har klockor med timers som håller reda på när det är dags att hålla sig inne och när det är dags att försegla huset. Ofta tillbringar han nätterna gömd i badkaret medan de smittade härjar utanför.

En natt efter att hans hund och enda levande vän dödas av de smittade ger han sig, i blint raseri, ut för att döda så många av dem han kan. Beredd att ge sitt eget liv tar han sig an en stor mängd smittade, en handling som får ses som rätt ironisk. Den sista som inte förvandlats till en varelse som helt styrs av raseri dör nästan på grund av att han i blint raseri försätter sig i en farlig situation. I sista sekund räddas han dock av Anna och Ethan. Anna ser till att han kommer hem och där han vaknar upp till en serverad frukost för första gången på länge. Tyvärr har Anna även visat de smittade var Neville bor och nu kommer även de på besök. Neville, Anna och Ethan tar skydd i hans labb i källaren och samtidigt som de stänger in sig i hans säkerhetsrum upptäcker de att hans senaste försök att bota en smittad har lyckats…

"I am legend" håller en i ett järngrepp i stort sätt hela tiden. Den visar hur den sista människan på jorden lever mitt på Manhattan, en av jordens mest aktiva platser, helt ensam. Denna situation är otroligt effektiv och får det att gå kalla kårar utefter ryggen redan innan man ens blandat in de smittade. Att Neville inte blivit tokig får ses som ett under. Will Smith gör sällan någon besviken och rollen som Neville är inget undantag. Han förmedlar alla de känslor som Neville har på ett otroligt effektivt och trovärdigt sätt. Både Arnold Schwarzenegger och Nicolas Cage var påtänkta för rollen men personligen tror jag ingen av dem hade lyckats lika bra som Will.

Som en extra bonus får vi här också en alternativ version av filmen som innehåller en del nya scener och är totalt runt tre minuter längre än originalet. Vad som skiljer de båda åt mest är dock sluten. De skiljer sig markant åt och då det alternativa, som alltså inte användes i bioversionen, är mer positivt i vissa delar har det även en kontroversiell twist som kan tolkas på rätt många sätt. Personligen gick mina tankar till de utrotningsläger tyskarna hade under andra världskriget. Förmodligen är det en av anledningarna till att man inte använda slutet men mer än så tänker jag dock inte kommentera det utan ni får helt enkelt bilda er en egen uppfattning när ni ser det.

Båda sluten är hur som helst väldigt bra och jag har faktiskt riktigt svårt att välja en favorit. Direkt efter att jag sett dem tyckte jag att originalet var bäst men ju mer jag funderar på det alternativa och ju mer det sjunker in gillar jag det och nu kan jag inte riktigt välja det ena eller det andra. Klar är dock att vilken version man än väljer bjuds man på vad som förmodligen är en av årets bästa filmer på DVD.

Listan på extramaterialet i denna dubbelutgåva är inte den längsta men det vi bjuds på är rätt heltäckande. Det mest spännande är en dokumentär på c:a 50 minuter som täcker en hel del av inspelningen. Vi får se hur scener spelades in, höra de inblandade berätta om inspelningen och så vidare.

Vi får också fyra animerade kortfilmer av skiftande kvalité som handlar om vad som händer på olika platser världen över när smittan sprider sig. En del är bra och andra mindre bra men alla är ändå rätt kul att se. Speciellt den första "Death as a gift".

Sen får vi också en dokumentär om virus som känns lite sådär. Visst, det är intressant men frågan är om den verkligen hör hemma på DVD:n?

1. När vi ser Neville vandra omkring på ett tomt Manhattan ser vi bland annat en filmposter med både Batman och Supermans symboler på. Ett önsketänkande från Warner kanske om en framtida fight?

2. Richard Matheson bok som ligger till grund för "I am legend" har även filmats 1971 med titeln "The Omega Man". Då var det Charlton Heston som hade huvudrollen.

3. Under en presskonferens i Japan råkade Will Smith avslöja hur filmen slutade. Warner bad då alla journalister att bevara hemligheten vilket de också gjorde, utan att få någon som helst ersättning för det.

HANS-ÅKE LILJA (2008-07-12)