Grön jätte med 30 år nacken

Första säsongen av "The Incredible Hulk", eller "Hulken" som den hette när den visades på TV i Sverige, visades på TV i USA 1977 och 1978 vilket betyder att den alltså har 30 år på nacken. Detta märks mycket väl när man idag ser serien. Specialeffekterna är gräsliga. Hulken tappar färgen när han är i vatten, förvandlingen ser direkt katastrofal ut och så vidare.

Allt detta spelar dock ingen roll. Jag tror inte att det finns någon idag som ser "Hulken" (TV-serien alltså, filmerna är en helt annan sak) för specialeffekternas skull. Jag tror man ser den för att det är nostalgi när den är som bäst. Det och för att serien i sig själv faktiskt är riktigt underhållande, trots sin ålder.

För de som inte redan vet det handlar "Hulken" om vetenskapsmannen David Banner som efter ett misslyckat experiment förvandlas till en grön jätte när han blir arg. Han kan inte kontrollera det och han vill inget hellre än att det ska upphöra. Hela serien går ut på att han försöker hitta ett botemedel och under tiden råkar ut för diverse saker som gör att han blir försenad eller inte lyckas komma dit han behöver.

Dessutom har han hela tiden reportern Jack McGee i hälarna. McGee är övertygad om att Banner och hans kollega dog i en explosion som orsakades av Hulken och nu gör han allt för att få reda på mer om denna gröna jätte som är starkare än någon han tidigare sett eller hört talas om.

Banner spelas mycket bra av den nu avlidne Bill Bixby. Han är perfekt som den lite försiktige Banner. Lugn och metodisk för det mesta men även ordentligt arg innan han förvandlas. Den grönmålade bodybuildern Lou Ferrigno tar sedan över när Banner förvandlas till Hulken. Ferrigno är en riktig bjässe och även om en hel del av illusionen är skapad med filmteknik är han ändå en bjässe. Tyvärr har man tvingat på honom en mycket underlig peruk.

I boxen bjuds vi förutom de tio avsnitten som igår i säsongen också på pilotavsnittet och långfilmen "Death in the family" som båda är 90 minuter långa och kronologiskt visades innan de nio avsnitten som ligger på runt 45 minuter vardera. Varför första säsongen är så kort (jämfört med säsong två till fyra som är runt 20 avsnitt) vet jag inte men antingen ville man testa konceptet lite innan man satsade allt för mycket på det. Serien lyckades dock och totalt fem säsonger spelades in även om den sista inte blev på mer än sju avsnitt. Kanske visste man inte när första säsongen slutade att det skulle bli fler säsonger för den avslutas inte med en cliffhanger eller liknande utan slutar som vilket avsnitt som helst.

Under säsongen fortsätter Banner att leta efter ett botemedel utan resultat. Han lyckas bli Hulken både ombord på ett plan och i Las Vegas men ett botemedel hittar han inte. Varje avsnitt slutar med att han ensam vandrar iväg (för att inte upptäckas på den platsen Hulken varit synlig) för att hitta en ny stad han kan stanna en stund i… tills nästa gång han förvandlas till Hulken och återigen måste fly...

Extramaterialet består av ett kort klipp från den nya bioversionen av "The incredible Hulk". Vi får dessutom ett kommentarspår med regissören Kenneth Johnson där han berättar om hur man fick till förvandlingen från Banner till Hulken bland annat. Han berättar också att det från början var meningen att Richard Kiel skulle spela Hulken men att han inte var kraftig nog. Det finns dock en scen kvar i pilotavsnittet där det är Kiel som är Hulken.

1. Den lilla bruna korvliknande väskan Banner alltid bär med sig har en magisk förmåga att alltid dyka upp igen oavsett var han ställer ifrån sig den eller tappar bort den.

2. Hulken och vatten går inte ihop. Vid flera tillfällen ser man hur färgen försvinner när han varit i vattnet.

3. Två gånger i varje avsnitt förvandlas Banner till Hulken. Varken mer eller mindre.