Den odödliga one-liner-dockan

"Den onda dockan"-serien ("Child's Play" på engelska) startade 1988 och har hittills generat fem filmer, den senaste - "Seed of Chucky" kom 2004 och innan dess "Bride of Chucky" (1998). Jag är osäker på om jag sett den första filmen ens, men hur som helst är detta en skräckserie som man varit medveten om under de senaste 20 åren. Det är dock förbluffande hur så många som fem filmer kramats ur detta minst sagt fåniga upplägg. Jag menar: en ond docka som är en meter hög - hur svårt ska det vara att få kål på den? Mycket svårt, tydligen.

I den första filmen - som jag eventuellt kanske, men troligen inte sett - får den unga Andy Barkley (Alex Vincent) en "Good Guys"-docka som visar sig vara besatt av strypmördaren Charles Lee Ray och sålunda är ond. Charles, eller Chucky som han kallas försöker flytta över sin själ från plast-/gummidockan till Andy och har ihjäl en massa folk på vägen innan han själv stryker med.

"Den onda dockan 2" (1990) fortsätter där den första slutade. Leksaksföretaget Pals Toy restaurerar och undersöker den felkonstruerade dockan men hittar inget konstigt, men likt förbannat har Chucky ihjäl en montör innan han ger sig iväg efter Andy.

Andy har flyttat in hos ett par fosterföräldrar (Jenny Agutter och Gerrit Graham) där även den äldre, tuffa tonårstjejen Kyle (Christine Elise) bor. Familjen har en annan "Good Guys"-docka sedan tidigare som Andy givetvis blir livrädd för. Även Chucky upptäcker denna docka och har ihjäl (nåja) den och ersätter den goda dockan med sig själv. Snart upptäcker Andy hur det ligger till och får väldigt svårt att förklara vad som händer för fosterföräldrarna. Samtidigt är tiden knapp för Chucky, för ju längre tid han stannar i dockan, ju mänskligare blir den och ju svårare blir det för Charles Lee Rays själ att hitta en mänsklig värd.

Allting leder fram till en klassisk skräckfilmsfinal där Andy och Kyle slåss mot Chucky i Pal Toys fabrik där de äntligen kan få stopp på den onda dockan.

I film nummer tre (1991) hoppar vi fram åtta år i tiden. Andy (Justin Whalin) har hankat runt på olika fosterhem medan han vuxit upp till en tonåring, men nu hamnar han i en militärskola, där han snabbt får finna sig i att vara den nya killen och utsätts för elak penalism av överstelöjtnanten Shelton (Travis Fine). Han finner ett par vänner i töntiga rumskamraten Whitehurst (Dean Jacobson) och tuffa tjejen De Silva (Perrey Reeves).

Men givetvis dyker Chucky upp på skolan för att återigen försöka flytta över sin själ till en människa, denna gång inte Andy utan den unga pojken Tyler (Jeremy Sylvers) som är överlycklig att ha en egen "Good guys"-docka.

Hur går då detta till? Jo Pal Toys sätter igång att tillverka sina populära dockor igen efter åtta års frånvaro på marknaden och Chuckys blod (!), fortfarande färskt efter åtta år (!!), hamnar i gummismeten och vips har den onda dockan återuppstått.

Att slåss mot en docka går inte riktigt hem på en militärskola men så småningom börjar alla förstå att de är utsatta för ett riktigt hot och Andy får anstränga sig till sitt yttersta för att skydda Tyler från den onda dockan.

Ur en positiv synvinkel måste jag säga att filmerna inte är så dåliga som jag hade trott. De är trots allt förhållandevis välgjorda även om de brister i vissa specialeffekter. Dock är de inte speciellt bra heller. Hur obehaglig Chucky än må se ut så är det ändå mest fånigt. Dockan knatar runt som ett rultigt barn och droppar one-liners mest hela tiden.

Den andra filmen är klart bättre än den tredje. Även om båda filmerna är osannolika så blir det ännu mer osannolikt i den tredje i och med att Chucky skickar sig själv till militärskolan. I den filmen är själva bitarna utan Chucky klart mer givande, lite åt "Ondskan"-hållet. Det finns också en mycket rolig biroll av Andrew Robinson som spelar skolans frisör med stenkoll på alla elevers frisyrer. Riktigt komisk roll på sitt sätt.

Båda filmerna är korta, strax under och över 80 minuter och jag klagar absolut inte på det.

Nu när jag gör lite research inför den här recensionen läser jag att en remake på första filmen har annonserats till nästa år. Den stora frågan är varför?

Inget extramaterial på någon av filmerna.