Intelligensbefriad verklighetsflykt

"10,000 BC" är en film som kritiker älskar att hata. Den är historiskt felaktig, innehåller grottmänniskor med skinande vita tandrader, litar ständigt till överdådiga specialeffekter och är på det hela taget ganska korkad. Men om man accepterar att filmen inte försöker vara en realistisk skildring av livet för en nordlig jägarstam 10 000 år före kristus och ser till dess kvaliteter som spektakel, finner man här en hyfsat underhållande story och en del maffiga actionsekvenser.

I fokus står den unge jägaren D´Leh (Steven Strait), vars fredliga stam i en "Conan barbaren"-minnande scen har attackerats av ett hästburet sydligt folkslag som tillfångatagit många stammedlemmar. Bland de bortförda finns D'Lehs kärlek, den blåögda Evolet (Camilla Belle), och tillsammans med ett fåtal kamrater måste han ge sig ut över bergen för att befria sina stamfränder. Det är ett farofyllt uppdrag, inte minst med tanke på att vildmarken är fylld av köttätande förvuxna strutsar och sabeltandade tigrar.

Under sin färd träffar D'leh på andra stammar som också utsatts för det hästburna krigarfolket, och till slut lyckas han samla en mindre armé bakom sig. Det börjar dra ihop sig för en blodig slutstrid, men det blir inte någon lätt sak då fienden tillhör en avancerad och mäktig civilisation som förslavat alla mindre utvecklade folkslag omkring sig.

Som ni redan insett, så är filmens story ganska löjlig. Historien är full av logiska luckor och tvistar som skulle få den mest luttrade konspirationsteoretikern att höja på ögonbrynen. Hur kan så många olika folkslag leva geografiskt så nära varandra? Hur lång tid tar egentligen D´lehs äventyr? Och visste du att pyramiderna byggdes med hjälp av mammutar?

Vad man för göra är att se "10,000 BC" som ren fantasi och anta ett slags "så här skulle det kunna ha varit"-tänkande. Det är trots allt Roland Emmerich, mannen bakom exempelvis "Independence Day" och "Godzilla" (1998), som regisserat och då får man anpassa sina förväntningar därefter.

Jag fann flera av scenerna mycket underhållande, bland annat den med de tidigare nämnda köttätande strutsarna och den storslagna slutstriden. Ett intressant faktum är att ju mer filmen vräkte på med massiva datoranimationer, desto mer uppskattade jag den. Yngre åskådare kommer sannolikt att få ut ännu mer av filmen och dess fantasirika story, då den genomgående känns ganska barnslig.

Något som inte har hanterats väl är de tvådimensionella karaktärerna. Detta exemplifieras bäst genom förhållandet mellan huvudpersonen och hans romantiska intresse. Vi kan omöjligen begripa vad D'Leh ser i Evolet, då hon är lika karismatisk och intressant som en sopborste. Hon har inte en insiktsgivande replik under hela filmen. Faktum är att hon knappt har några repliker alls, hon står mest och ser söt ut.

Jag har därför inte några känslor investerade när D'Leh ger sig ut på sitt sökande, och jag saknar även den sorts desperata spänning som infinner sig i "Apocalypto", som när man tänker efter är en i grunden mycket liknande film.

Till viss del måste jag ge kritikerna rätt, för detta är fan inte stor filmkonst. Å andra sidan, vem har bestämt att all film måste vara det? "10,000 BC" är i första hand ett visuellt spektakel, och även om den inte heller är fullkomligt lyckad som matinéunderhållning betraktad, innehåller den tillräckligt mycket dramatik för att tjäna som ett par timmars intelligensbefriad verklighetsflykt. Det är dock knappast en film att återkomma till, och jag tvivlar på att jag överhuvudtaget minns den om ett år.

Två kortare featurettes, på cirka tio minuter vardera, finns inkluderade här. Den första "A Wild and Wooly Ride" handlar om hur man gick till väga för att gestalta filmens tidsålder, med allt vad tänkas kan av mammutar, sabeltandade tigrar och pyramider. Det är ett standardartat special effects-inslag.

Featurette nummer två heter "Inspiring an Epic", och där talar regissören Roland Emmerich om hur han fick idéer till filmens ämne. Tillsammans med författaren Graham Hancock (som verkar kusligt övertygad om att filmens historiska teorier är helt korrekta) lägger han ut texten om hur en högstående civilisation samexisterat med stenålderns jägarsamhällen. Emmerich verkar dock avslappnat betrakta detta endast som ett fascinerande men i slutänden felaktigt antagande som gör sig bra på film.

Med på skivan finns även ett alternativt (sämre) slut och ett antal bortklippta scener.

1. Dreadlocks var tydligen stenålderns största modefluga.

2. Filmen känns något inspirerad av den muskelepiska "300". Jag tänker främst på den högstående kulturens excentriska överhuvud och hur denne besegras.

3. Jag kan efter att ha sett filmen konstatera att datorgenererade specialeffekter ännu inte kommit så långt att de blir totalt fotorealistiska (oavsett vad special effects-teamet säger i extramaterialet). Stundtals är effekterna riktigt vassa och verklighetstrogna, men lika ofta är de uppenbara och enkla att avslöja.

JOEL FORNBRANT (2008-08-14)