Konsten att inte glömma sitt ex

"Dumpad" (originaltitel "Forgetting Sarah Marshall") marknadsförs med "Från killarna som gav oss '40 Year Old Virgin' och 'På smällen'", och visst, det är i samma kategori man kan placera filmen, men den är samtigt inte alls lika snuskig och - i brist på bättre ord - vulgär, som de nämnda exemplen. Men ändå, en söt komedi med lite mer bett i dialogen och skämten än vad som är vanligt.

Det börjar riktigt kul. Peter Bretter (Jason Segel) blir dumpad av flickvännen Sarah Marshall (Kristen Bell). Hon är stjärnskådespelare i "CSI"-liknande serien "Crime Scene" som Peter gör musiken till. Men nu dumpar honom och han är sårbar och naken - bokstavligen - när det sker. Som konstaterat i ett klassiskt "Seinfeld"-avsnitt så ser män inte alltid så läckra ut i alla bildvinklar när de är nakna, vilket denna scen tydligt illustrerar.

Peter försöker gå vidare genom att ha lite planlöst rebound-sex men det ger inte så mycket. Styvbrodern Brian (Bill Hader) föreslår att han ska åka på semester, och resmålet blir Hawaii. Men vem är där om inte Sarah och hennes nya kille, den odrägliga engelska rockstjärnan Aldous Snow (Russell Brand). Givetvis är detta inte hur Peter vill lappa ihop sina sår och samtidigt som folk tittar snett på honom för att han semestrar ensam så går det inte att komma undan Sarah och Aldous.

Som upplagt för pinsamma situationer och det är inte lätt för Peter att glömma Sarah Marshall när hon finns där hela tiden. Men Peter gör så gott han kan - han blir kompis med hotellvärdinnan Rachel (Mila Kunis) som tar med honom på olika äventyr, han blir till och med lite kompis med Aldous Snow, samtidigt som Sarah börjar inse att Aldous inte är någon höjdare. Kanske är det Sarah Marshall som inte kan glömma Peter?

Jason Segel har själv skrivit manus till filmen och baserat den på delvis självupplevda erfarenheter (den nakna dumpningsscenen till exempel). Vad jag inte nämnt är att Jasons karaktär har en livsdröm om att göra en musikal baserad på "Dracula" med dockor - och det vi får se och höra från musikalen är mycket roligt och underhållande.

Och det är faktiskt hela filmen. Den är mycket charmig och att den inte är lika grov i tonen som de ovan nämnda filmerna känns faktiskt helt rätt. Storyn berättas med en del snabba flashbacks (lite i stil med "Family Guy") och de är både roliga och gulligt söta. Ett effektivt sätt att främst skildra det förhållande Sarah och Peter hade innan de gjorde slut, något som styrker Peters känslor.

Utöver de nämnda skådespelarna finns det många kända ansikten från Judd Apatows (som givetvis är inblandad som producent) filmer - Jonah Hill och Paul Rudd till exempel. De fyra huvudpersonerna har bra kemi och gör bra i från sig. Den för mig helt okända Russell Brand så bra att det planeras en spinoff med hans Aldous Snow-karaktär, och Mila Kunis har jag tidigare hört väldigt många gånger - i och med hon gör rösten till Meg i "Family Guy" - men inte sett så mycket av. Två nya ansikten att lägga på minnet. Jason Segel är inte heller så bekant, men han lär man nog se mer av framöver.

"Dumpad" är helt klart mycket sevärd, oavsett om man nyss blivit dumpad, är lyckligt kär, eller kanske mitt emellan.

Tämligen fullproppad enkeldisk där både bio- och den förlängda versionen av filmen finns med, med kommentarspår. Kommentarspåret är lite lätt rörigt med alldeles för många människor inblandade, men informationen som kommer fram handlar bland annat om vad som Jason Segel plockat från sitt eget liv - och det är rätt mycket.

I övrigt består extramaterialet av det vanliga på komedier av det här slaget. Lite borttagna/förlängda scener, line-o-rama och ett gagreel-block. Bland det unika materialet finns en bordläsning av scenen där Peter framför musikallåten "Dracula's lament" för första gången, samt en lite featurette om filmens final. Det finns även råfoto från en av filmens videochatscener där man undrar hur de fick ihop något till slut för skådespelarna garvar mest bort allting.

En musikvideo och en red band-trailer finns också med bland extramaterialet.

1. När Peter precis blivit dumpad hamnar han likt förbannat i en inspelningsstudio för att lägga lite musik till en dramtisk scen i "Crime Scene", men i stället för de "mörka, stämningsfulla toner" han beordras spela kör han igång värsta "Seinfeld"-basen vilket är totalt opassande, men så klart hysteriskt kul för tittaren.

2. Lite samma sak är det när Peter sjunger ett smakprov från sin "Dracula"-musikal för första gången. Det blir en smärre chock när han öppnar munnen och sjunger ut. Har man lite koll på rockoperor så fattar man vem han imiterar med sin röst.

3. Och om du undrat hur temat till tv-serien "Mupparna" låter när det framförs av en storbölande man, så får du svar på det i "Dumpad".

ANDERS JAKOBSON (2008-09-10)