Kanske säsongens bästa avsnitt…

Det andra avsnittet i serien "Masters of Horror" går under titeln "Family" och är gjort av John Landis. "Family" handlar om Harold som har den perfekta familjen. Fru, barn och en farfar som är på väg att flytta in. Skillnaden mellan en vanlig familj och Harolds är dock att alla i hans familj är döda. Mördade av Harold som sen gjort rent skeletten, satt ihop dem, klätt upp dem och sen satt dem i vardagsrummet där de i Harolds verklighet är lika levande som Harold själv.

Allt är frid och fröjd till Harold och hans familj får nya grannar. Harold dras genast till frun, som är en vacker kvinna vid namn Celia. Harold är övertygad om att hennes man David inte är rätt för henne utan att han kan ge henne en bättre familj. Problemet är bara att hans nuvarande fru (hon som alltså bara är ett skelett) inte alls håller med. Harold har dock svårt att stå emot frestelsen och när han väl faller för den visar det sig att allt inte är riktigt som man tror…

Jag gillade "Family" skarpt och utan att ha sett de efterföljande avsnitten ändå tror att detta är ett av de bästa från säsong två. Harold spelas utmärkt av George Wendt som de flesta säkert känner igen som Norm från TV-serien "Skål". Han är helt perfekt i rollen som Harold och det är nästan så jag tror att Brent Hanley som skrivit manuset hade honom i åtanke redan när han skrev manuset.

Även Meredith Monroe och Matt Keeslar är mycket bra som Celia och David. Detta tillsammans med ett mycket bra manus, ordentliga specialeffekter och ett överraskande slut gör "Family" till ett väldigt bra avsnitt. Och som sagt kanske det bästa för säsongen.

Extramaterialet består av två dokumentärer där den ena fokuserar på musiken och den andra på hur filmen och specialeffekterna gjordes. Föga förvånande är det den sista som är mest intressant. Vi får berättat hur en del av specialeffekterna gjordes och de som är lite extra intressanta är när farfars skinn fräts bort och när "frun" får en hammare i ansiktet. Riktigt bra scener som kräver sin förklaring för att man ska förstå fullt ut hur de gjordes.

Vidar bjudes vi också på ett kommentarspår, manuset till filmen, stillbilder samt en biografi över vad John Landis gjort tidigare. Riktigt spännande extramaterial med andra ord.

1. Många känner säkert igen Meredith Monroe som Andie McPhee i "Dawson’s Creek" även om hon nu vuxit upp en del.

2. Bästa scenen när det gäller specialeffekter måste vara när Harold häller syra över farfar.