Värdig avslutning en ojämn serie

"Guldkalven" är den sista i en serie på sex filmer om Irene Huss. Det är samtidigt den bästa av de sex filmerna så man avslutar serien på topp, och vem vet, kanske kommer det fler filmer? Hur som helst, titeln "Guldkalven" anspelar på några unga rika människor som genom att starta en nätpokersite snabbt blir rika. Det visar sig dock att deras prognoser var lite för optimistiska vilket resulterat i att flera investerare nu förlorat avsevärda summor pengar.

En av delägarna hittas snart mördad i bakluckan på en bil med fyra fingrar bortklippta. Fingrarna dyker snart upp hos de två andra delägarna varav den ena strax därefter hittas mördad han också medan den andra med nöd och näppe överlever ett mordförsök. Snart har man lokaliserat alla fingrarna utom ett och det är här Irene Huss kopplas in. Vem har det fjärde fingret och vem är det som skickat dem?

"Guldkalven" är som sagt den bästa av de sex filmerna om Irene Huss och till stor del tror jag att det har att göra med hennes motspelare. I rollen som den överlevande delägaren ser vi Tuva Novotny och som hennes pojkvän ser vi Linus Wahlgren och båda gör riktigt bra insatser. Linus är avsevärt bättre än jag trodde när han först dök upp i rutan och Tuva levererar ju oavsett roll. Dessa två tillsammans med Reuben Sallamander (som jag lovordat i tidigare recensioner) lyfter "Guldkalven" och gör den alltså till den bästa i serien. Nu är inte Angela Kovacs totalt ute och cyklar som Huss men samtidigt känns hon inte helt avslappnad.

Resten av familjen Huss (det vill säga döttrarna) är som vanligt lite oengagerade och verkar inte bli bättre än vad de visat sig vara i tidigare filmer. Det är någonting med dem som inte känns naturligt. Det känns som om de spelar en roll istället för att vara rollen om ni förstår vad jag menar.

Förutom själva brottsutredningen får vi också bevittna hur Irene är övertygad om att hennes man har en affär med en anställd på hans restaurang. Här har man dammat av Petra Hultgren, ex-Fröken Sverige och ex-såpaskådis, för rollen och hon sköter sig rätt bra, även om det då också kanske ska påpekas att det inte direkt är en krävande roll hon har. Det som är bäst med denna lilla twist är att Reuben Sallamander får agera ut lite mer än vanligt vilket jag saknat i tidigare filmer.

"Guldkalven" är med andra ord en värdig avslutning på serien och om man tänkt sig att göra fler filmer bör man nog ha den färskt i minnet istället för de tidigare filmerna.

Finns inget extramaterial.

1. Det finns fler än de sex böckerna som filmats om Irene Huss och jag skulle bli mycket förvånad om det inte blir fler filmer. Jag hoppas dock att man så låter döttrarna ha flyttat hemifrån då…