New York förstärker sin ledning

"CSI: New York" är den senaste avkomman till succén "CSI". Jag har just sett säsong 3 på DVD men i USA går redan säsong 5 för fullt så jätteny är inte serien direkt. Vad gäller karaktärerna i serien får vi under säsong 3 en ny polis, Jennifer Angell som dyker upp emellanåt. Hon ingår dock inte i den innersta cirkeln utan fyller mest upp när det behövs. Vi får också lära känna Peyton Driscoll som dyker upp som ny läkare på labbet. Henne får vi dock se mer av då hon och Mac snart inleder en kärleksaffär som slutar med att Mac tar sin första längre semester någonsin och följer med henne till London.

Annars är det mycket som handlar om karaktärernas privatliv denna säsong. Lindsay minns till exempel hur hon som enda överlevande undkom ett rånförsök och nu flera år senare måste hon vittna i rättegången mot förövaren. Samtidigt inleder hon ett förhållande med kollegan Danny som i sin tur hamnar mitt i ett gisslandrama där han själv är nära att få sätta livet till.

Mac anklagas för att ha slängt ner en misstänkt från ett tak. Han försöker berätta att offret hoppade självmant men då han samtidigt hade händerna i bojor på ryggen är det ingen som tror honom… förutom hans kollegor förståss. Värst blir dock säsongen för Stella. För henne blir en minst sagt traumatisk säsong. Dels lider hon av sviterna från att ha skjutit sin "pojkvän" (skedde i säsong 2) och dels missänker hon att hon smittats av AIDS genom att hon skurit sig på bevismaterial. Och som om detta inte vore nog blir hon ofrivilligt inblandad i ett mord då hennes DNA hittats på offrets kläder.

Förutom allt detta finns det naturligtvis också en hel del annat som händer under säsongen. Edward Furlong gästar serien under några avsnitt som Shane Casey. Han är här perfekt som elaking och jag tycker det hade varit kul om han dykt upp i fler avsnitt men, men... Säsongen slutar dessutom dramatiskt med gisslantagande och rån på självaste CSI-labbet. Någon cliffhanger får vi dock inte utan allt slutar rätt tillfredställande.

Efter säsong tre är det bara att konstatera att även om "CSI: New York" är den yngsta av de tre versionerna som finns så är den samtidigt den bästa av de tre. New York är perfekt som miljö och karaktärerna är helt klart de som lämnar störst intryck. Gary Sinise är den ultimata ledaren och dessutom en utomordentligt bra skådespelare.

Här har man gjort det lite lätt för sig. Visserligen finns det en dokumentär om något som kallas "The Body Farm" där riktiga lik läggs ut i skogen för att man ska kunna studera deras förruttnelse. Riktigt läbbigt material, men ändå…

Förutom denna och kommentarspår till några av avsnitten har man klämt in avsnitt 7 från säsong 2 av "CSI: New York" och avsnitt 7 från säsong 4 av "CSI: Miami". Anledningen till detta är att avsnitten hör ihop. Varför de sen finns med här förstår jag inte alls. Dels finns avsnitten med i respektive säsongbox och dessutom på special DVD:n "CSI: Miami/CSI: NY: Crossover special". Man har med andra ord fyllt ut DVD-boxen med gammalt, redan släppt, material. Snålt!

1. I ett avsnitt gästar John McEnroe serien och gör det faktiskt rätt bra.

2. I ett avsnitt är offren döva och i flera scener har man tagit bort ljudet för att man ska få uppleva det som offret gör det vilket är rätt kul.

3. I slutet av säsongen tvingas Mac ge sig i kast med den politiska delen av polisyrket och även om det är intressant hoppas jag att just det inte blir allt för långvarigt.