Zombies i modern miljö

Femte filmen i George Romeros zombiesaga finns nu äntligen ute på DVD. Av olika anledningar har den gång på gång försenats men nu är den alltså äntligen här. Jag skriver femte filmen i serien men som de flesta säkert redan vet hänger filmerna inte ihop utan är helt fristående. Det är mer temat som förenar dem i en serie.

Handlingen i "Diary of the Dead" är följande. Vi får via amatörfilmare, nyhetsinslag och nerladdade filmklipp från Internet berättat om hur de döda börjar återuppstå som zombies. Huvuddelen av filmen är gjord av Jason Creed som är en ung filmskapare. Han anser att det som händer måste dokumenteras till varje pris för att sedan läggas ut på Internet så andra kan ta del av det och kanske undgå att falla offer för zombies.

Till en början är hans kamrater, som alla är studenter som vill hem till sina familjer, inte alls pigga på idén men ju längre tiden går och ju fler zombies de möter, desto mer övertygade blir de om att han faktiskt har rätt. När vi sen får se filmen är den ihopklippt av en av hans kamrater och man vet inte riktigt om någon hittat den eller om det är personen som klippt ihop den som visar oss den men via den får vi i alla fall se hur världen tas över av zombies.

"Diary of the Dead" påminner en del om "Cloverfield" i den aspekten att den också är filmad på så sätt att det ser ut som om den är gjord med en handhållen videokamera. Men minns, när ni ser "Diary of the Dead", att den faktiskt gjordes före "Cloverfield" även om distributionen sen drog ut på tiden så att den släpptes senare.

En skillnad mellan "Diary of the Dead" och "Cloverfield" i sättet att filma är att Romero också använt scener som ska vara från övervakningskameror och nerladdade klipp från nätet. Detta är ett mycket smart drag som ger filmen större frihet än om man bara använt videokameran även om en del logiska luckor naturligtvis infinner sig. Här har man dock löst de flesta rätt bra även om en del känns lite för enkla. Men, det funkar och det är ju ändå det viktigaste. Tyvärr känns inte "Diary of the Dead" lika maffig som de tidigare filmerna där man sett stora hav av zombies omringa de överlevande.

Slutet av filmen är dessutom så öppet ett filmslut kan bli utan att filmen slutar mitt i och det är kanske inte så förvånade då man redan nu planerar en uppföljaren. I mitt tycke är dock slutet lite för hoppfullt för att vara en av Romeros filmer. De brukar ju sluta med att de överlevande antingen dör eller befinner sig i en hopplös situation. Visserligen är slutet i "Diary of the Dead" ytterst deprimerade för de överlevande med det öppna slutet är ändå lite för öppet… om ni förstår vad jag menar.

När det gäller skådespelarna är de för mig helt okända. Alla gör dock vad som kan förväntas av dem och jag är nöjd med deras prestationer. De enda egentliga bristerna filmen har är dels att det är lite för lite zombies och dels att det ibland blir lite svårt att tro på handlingen när Jason alltid är mer intresserad av att filma än att överleva. Det är en sak att han filmar men när det går så långt att han riskerar sitt och andras liv genom att filma istället för att fly känns det inte trovärdigt längre…

Beklagligt nog finns det inget extramaterial på den svenska utgåvan. Däremot finns det en amerikansk utgåva som är fullmatad med kul saker.

ALTERNATIV UTGÅVA (REGION 1)

Glädjande nog har filmen fått väldigt mycket extramaterial. Förutom kommentarspår får vi en massa info om själva filmen. Vi får till exempel fem dokumentärer som går under samlingsnamnet "For the record". Dessa är "Master of the dead", "Into the camera: The cast", "You look dead: Make-up effects", "A new ‘spin’ on death: Visual effects" och "A world gone mad: Photography & design". Alla dessa beskriver hur filmen gjordes och var och en av dem belyser olika delar av processen. Mest intressant är den första, "Master of the dead", som handlar om Romero själv.

Vi får även ytterligare tre korta dokumentärer varav en handlar om första veckans filmning. Denna är gjord av vad som verkar vara ett fan och är inte speciellt bra. Vi får också något som heter "The Roots". Detta är en intervju med Romero om filmen. Tyvärr är den alldeles för kort. Vi får också se, eller rättare sagt höra hur det gick till när några av de kändisar som gör röstinhopp spelade in sina klipp. Riktigt kul inslag.

Sen får vi också några klipp som ska föreställa bortklippta scener från Jasons film där hans kompisar pratar direkt med kameran. Dessa känns dock bara tillgjorda och är varken bra eller roliga.

Sist men definitivt inte minst får vi också se de fem vinnande bidragen i den tävling Romero hade på sin MySpace sida. Tävlingen gick ut på att man skulle spela in en egen zombiefilm och här får vi alltså se vinnarna. De flesta är dessutom riktigt bra.

1. Flera kända personer gör röstinhopp i filmen. Bland annat spelar författaren Stephen King en predikant huvudpersonerna hör på radion.

2. Jag hade stora förhoppningar för filmen och tyvärr infriades inte alla. Även om "Diary of the Dead" får klart godkänt är det inte i närheten av första filmen ("Night of the Livning Dead") och dess klaustrofobiska känsla.

3. Romero själv dyker upp som en polis i ett nyhetsinslag i filmen. Han är inte helt lik sig men ändå rätt lätt att upptäcka.

HANS-ÅKE LILJA (2008-09-25)