Början slutet

Den andra säsongen av "Joey" blev också seriens sista innan den lades ner. Personligen är jag lite kluven inför nedläggningsbeslutet. "Joey" var enligt mig nämligen en rätt rolig serie. Framför allt för att Joey fortfarande var Joey. Har man sett en karaktär i en och samma serie så länge som man sett Joey i "Vänner" är det inte lätt att lära om. Skulle Matt LeBlanc spelat en annan karaktär vid namn Bill till exempel hade det bara blivit förvirrande.

Nu är han fortfarande Joey och han försöker fortfarande slå igenom som skådespelare. Han bor numera i Los Angeles och jobbar mer än han någonsin gjorde i "Vänner". Han bor med sin systerson Michael som är Joey totala motsats. Det vill säga en nörd som har väldigt svårt med tjejer. Som tur är finns Joey där för honom och styr honom oftast i rätt riktning…

Problemet med "Joey" var dock den övriga ensemblen. Joeys syster Gina (spelad av Drea de Matteo) gillade jag. Framförallt för att Matteo för mig alltid kommer att vara Adriana från "Sopranos" och att det just därför känns helt bisarrt kul att se henne i en komedi. Även hennes son Michael (Paulo Costanzo) och grannen Alex (Andrea Anders) får godkänt.

Däremot gillar jag inte Joeys agent Bobbie (Jennifer Coolidge) som spelar över å det grymmaste. Ibland blir hon rolig men det är oftast när hon håller tillbaka lite. För det mesta blir det helt enkelt för mycket. Sen får vi också en ny karaktär i säsong två vid namn Zach. Zach är en statist som Joey träffar och börjar umgås med. Han spelas av Miguel Nunez, Jr. och likt karaktären Bobbie är även han alldeles för överspelad och flamsig. Han faller som en sten men tillåts ändå härja fritt och personligen tror jag att han kan ha bidragit till de lägre tittarsiffrorna.

Med andra ord är det ingen överraskning att "Joey" inte fick förlängt förtroende men samtidigt är det synd för av alla serier skådespelarna från "Vänner" gjort efter att "Vänner" lades ner är "Joey" den som jag gillade bäst. Tyvärr gjorde man några felaktiga val i och med säsong två och är det något Hollywood aldrig tillåtit så är det misstag.

Finns inget.

1. Det är som sagt skönt att Joey fortfarande är Joey. Karaktären är ju hur skön som helst.

2. Alla episoderna i serien (både säsong ett och två) har titlar som börjar på "Joey and the…". Samma stil användes för "Vänner" där alla avsnitten hade titlar som började med "The one with…".