Lost in space-time continuum

Den fjärde säsongen tar fullt naturligt avstamp där den tredje avslutades. Trean slutade med att ett fartyg fick kontakt med ön och att en person ramlade ned på ön, för att bli mördad av Locke (Terry O'Quinn) som var säker på att hon och fartygsfolket inte var de de utsa sig för att vara. Samtidigt ändrade programmet drastiskt form när vi istället för en flashback fick en flashforward där en deprimerad och skäggig Jack (Matthew Fox) försökte övertala Kate (Evangeline Lilly) att de måste tillbaka till ön och en oöppnad kista på en likvaka spelade stor roll.

Och i detta spår fortsätter säsong 4. Vi matas med flashforwards där vi bit för bit får reda på vilka som kommit ifrån ön - de så kallade "Oceanic Six" - och vad de sysslar med idag. Det luriga med dessa flashforwards är att vi inte får veta i vilken ordning de visas eller när de äger rum. I ett avsnitt luras vi uppåt väggarna när en flashforward klipps ihop med en flashback, vilket ytterligare är ett bevis på "Lost"-gängets skickliga berättarförmåga.

På ön delas lägret i två delar efter att ytterligare några fartygsmänniskor ramlat ned: de som vill lämna ön och de som vill vara kvar. I vanlig ordning är det oklart vad de nyanlända har för avsikter då vissa av dem visar upp en mycket fientlig attityd. Paranormala experten Miles Straume (Ken Leung) verkar ha förmågan att höra de döda och antropologen Charlotte Lewis (Rebecca Mader) bär på många hemligheter. Det viktigaste tillskottet är den nervösa forskaren Daniel Faraday (Jeremy Davies) som i avsnittet "The Constant" leder fram till ett av de viktigaste avslöjandena i seriens historia, nämligen att tiden på ön inte stämmer överens med "verkligheten". Detta kommer fram i en rad flashbacks med Desmond (Henry Ian Cusick) då hans fram- och dåtida jag på sätt och vis byter plats med varandra under en sorts kamp mot tiden. Ett av "Losts" bästa avsnitt genom tiderna.

Men oavsett om dessa tre - samt deras betydligt vänligare pilot Frank Lapidus (Jeff Fahey) - är svåra att definiera som goda eller onda så finns det en betydligt ondare typ på fartyget, nämligen soldaten Keamy (Kevin Durand) som anländer till ön för att tillfångata Benjamin Linus (Michael Emerson). Samtidigt får vi veta att det störtade planet Oceanic 815 hittats i sin helhet - med alla passagerare kvar i planet i havet. Vem kan organisera en sådan cover up? Jo, samma människa som ligger bakom initiativet att jaga rätt på Benjamin Linus. I en flashforward ställs dessa fiender mot varandra och man kan ana att vi kommer att få veta mer om denna infekterade relation i framtiden.

Benjamin Linus - som allt mer och mer framstår som en av "Losts" mest spännande karaktärer - står även i fokus i säsongens final som utspelar sig i den hittills osedda Orchid station, där Linus efter instruktioner av den mystiska Jacob lämnar över ledarskapet till Locke samtidigt som han gör något mycket märkligt med ön för att skydda den inför framtiden.

Och det är där någonstans vi står inför nästa säsong som skaparna av serien utlovar ytterligare en formförändring till. Tydligen ska vi parallellt följa vad som händer på ön och vad som händer i framtiden. Flashbacks och flashforwards ska vara ett minne blott, och som "Lost"-frälst ser jag fram emot detta med stor spänning. Säsong 4, som ursprungligen skulle innehållit 16 avsnitt men som tack vare manusstrejken i USA "bara" blev 14, är ytterligare en pusselbit i det stora "Lost"-pusslet. Många tappar sugen när de inte får svar och lösningar serverade i klarspråk, men för min del ligger lite i tjusningen av att inte riktigt veta vad som pågår, att i inledningen av ett avsnitt bli förvirrad och lurad till att i slutet bli klokare, att se hur frågor i ett avsnitt får sina svar i ett annat.

För mig är "Lost" underhållning med rejäla doser mystik vilket passar mig som handen i handsken. Medan andra liknande serier snott in sig i ologiska intriger så tycker jag ändå att "Lost" fortfarande håller stilen. Man kan inte räkna med att få svar på alla frågor, men mycket kommer att klarna under de två säsonger som är kvar och jag längtar redan efter mer.

"Lost" har alltid varit ett föredöme när det gäller extramaterial till en tv-box, och säsong 4 är sannerligen inget undantag. Här har man fyllt två hela skivor med extramaterial som är både intressant och givande.

Till att börja med är det den återkommande bakomfilmen "Lost on Location" där vi kliver in bland kulisserna till - i detta fall - åtta utvalda avsnitt. I stället för att fladdra runt överallt koncentrerar man sig på en scen eller en plats per avsnitt och det ger faktiskt en bredare inblick i produktionen än om man skulle försöka täcka upp allt.

Detta följs upp av "The Island Backlot: Lost in Hawaii" där vi far runt på ön Oahu där man lyckats hitta alla miljöer man använder till serien. De nämner att allt utom fyra scener spelats in på Hawaii (vilka dessa var får vi inte veta), och vi får se hur olika platser förvandlas till Tunisien, Korea, Irak, Berlin, England och så vidare. Det är smått otroligt. Visserligen används en del dataeffekter för att komplettera bilderna men detaljarbetet är helt och hållet scenografernas förtjänst, och de gör ett jättejobb.

Undrar du hur kontinuiteten med alla vapen i serien egentligen är så är du kanske inte ensam, men i "The Right to Bear Arms" får vi veta att scriptan Gregg Nations har järnkoll på alla pistoler och gevär, hur de gått från en person till en annan och så vidare. I ett montage får vi följa de olika vapnen och det verkar som Gregg gjort sitt jobb - samtidigt som han drivit alla manusförfattare och regissörer vansinniga.

"Losts" musik uppmärksammas i "Soundtrack of Survival: Composing for Character, Conflict & The Crash", där vi får stifta bekantskap med kompositören Michael Giacchino och höra hans tankar kring de otaliga stycken han skrivit till serien, samt vara med om ett liveframträdande i Honolulu där musiken framfördes av den lokala symfoniorkestern.

Den första bonusskivan avslutas sedan lite lättsamt med bloopers och bortklippta scener. Lite tråkigt nog får vi inte riktigt veta vart dessa scener skulle vara.

Den andra bonusskivan inleds med att ta upp flashforwards. I "Course of the Future: The Definite Flashforwards" får vi först höra lite hur "Lost"-teamet tänkt genom att lägga in detta moment och sen får vi se samtliga flashforwards i rätt ordning. Även om dessa är lite förkortade så tar segmentet upp nästan en timme. Kul att få veta rätt ordning till slut.

"The Oceanic Six: A Conspiracy of Lies" är en fejkdokumentär som försöker reda ut om "Oceanic Six" är en stor konspiration genom att lägga fram vissa fakta, intervjua experter och så vidare. Ambitiöst men lite fånigt.

Säsongens nytillkomna karaktärer, "The Freighter Folk", presenteras i detalj och det hintas av Damon Lindelof och Carlton Cuse att dessa inte alls spelat ut sin roll i denna säsong. När man till exempel pratar om antropologen Charlotte Lewis så klipper man in scenen med den fyrtåade statyn från slutet på säsong 2, vilket får mig att bli vansinnigt förtjust. Det är ett av de mysterier jag längtat mest efter att få veta sanningen bakom.

"Offshore Shoot" tar oss med på den stora båt som användes i säsongen. Med tanke på raden av "puke buckets" som filmas så kan det inte varit en alltför bekväm inspelningsplats...

Hela bonuskalaset avslutas med 13 "mobisodes" från ABC:s hemsida. Det är tvåminutersklipp under rubriken "Lost: Missing Pieces" som ger små pusselbitar till helheten. Inga chockerande avslöjanden, bara lite extra krydda. Klippen är från starten av serien och framåt, så en del gamla bekanta dyker upp. Det märks dock att dessa klipp är lite mer lågbudget än de vanliga avsnitten. Den roligaste "mobisoden" är den när Hurley, Michael och Jinn spelar golf och Jinn blir helt vansinnig när en putt inte går i.

Om inte allt detta vore nog så finns det ett antal kommentarspår och en helt briljant recap av de tre första säsongerna på drygt åtta minuter. Mycket bra, precis som resten av extramaterialet. Exemplariskt!

1. I förpackningen finns ett litet blad utformat som säkerhetsinstruktionerna man får på ett flygplan, även om instruktionerna här är lite annorlunda, vad sägs om "If the plane is forced to crash-land on a deserted island, expect chaos and a series of flashbacks"...?

2. Under säsongen får vi veta att The Others, eller åtminstone Benjamin Linus kan styra det svarta rökmonstret.

3. Till säsongsfinalen, då det avslöjas vem som ligger i kistan som vi först såg i finalen av säsong 3, spelade man in ett antal varianter av scenen med olika personer i kistan för att det skulle fortsätta vara lite hemligt. Tråkigt nog finns dessa varianter inte med på DVD:n.

ANDERS JAKOBSON (2008-10-22)
Relaterade recensioner (5)
© Disney
Genre: Action, TV-serie
Antal skivor: 6
Utkomstår: 2008
Bolag: Disney
Tema: Kompletta tv-serier
Lost on Location, The Island Backlot: Lost in Hawaii, The Right to Bear Arms, Soundtrack of Survival: Composing for Character, Conflict & The Crash, Lost Bloopers, Deleted Scenes, Course of the Future: The Definitive Flash Forwards, The Oceanic Six: A Conspiracy of Lies, The Freighter Folk, Offshore Shoot, Lost: Missing Pieces, Lost in 8:15, Flashforwards intro by Damon Lindelof & Carlton Cuse, Flashforwards intro by Cast