Inte dålig som ryktet påstod

Efter att säsong 2 av "Heroes" visats på TV i USA gick seriens skapare Tim Kring ut och bad fansen om ursäkt för att säsongen varit så dålig. Jag har nu sett säsongen och jag håller inte alls med Tim om att den är dålig. Jag tycker faktiskt inte att den är så mycket sämre än första säsongen. Visst, den är kortare (11 avsnitt istället för 23) men det berodde ju på manusförfattarstrejken i USA och inte Tim. Jag skulle istället vilja säga att trots att man tvingades avstå mer än halva säsongen så har man lyckats få till något riktigt sevärt. Visst, slutet kommer lite snabbt och är förmodligen inte som man tänkt sig när man skrev manuset och visst, säsongen är lite rörig då karaktärerna hoppar fram och tillbaka mellan dåtid och nutid men dåligt? Nej, det tycker jag inte.

Historien om Claire och hennes pappa är riktigt spännande och att Sylar är tillbaka är ju hur kul som helst. En bättre skurk får man nämligen leta efter. Dessutom får vi en ny elaking i form av Adam eller Takezo Kensei som han kallar sig 1671 när Hiro träffar honom i Japan och gör honom till den hjälte han sen blir enligt historieböckerna.

De delar som är lite sega är precis som i första säsongen det mesta som handlar om Nikki. Henne kan de gärna få plocka bort helt och hållet. Hon är helt ointressant och tillför inget. Annars tycker jag att man nu i andra säsongen får lite kläm på karaktärerna till skillnad från första säsongen när det dök upp nya superhjältar hela tiden och de till slut blev så många att man hade svårt att hålla reda på vem som var vem och vem som var god och vem som var ond.

Hur som helst, säsongen börjar fyra månader efter att Nathan flugit iväg med bomben Peter i rymden. Nathan störtar men räddas tillbaka till livet. Peter å andra sidan är förvunnen. Död tror de flesta men i själva verket lever han. Han har dock förlorat minnet och har ingen aning om vem han är eller vad han kan göra…

Under senare delen av säsongen utkristalliseras säsongens huvudhandling. Efter att ofrivilligt rest ett år framåt i tiden upptäcker Peter att ett virus kommer att släppas ut bland folk. Ett år senare när han dyker upp är 94% av världens befolkning döda. Peter gör det då till sin uppgift att hitta viruset och förstöra det. Till sin hjälp har han Adam…

Historien går tyvärr rätt fort fram och återigen beror detta förmodligen på strejken som gjorde att man tvingades ta fram ett snabbt slut för att över huvudtaget hinna avsluta säsongen på ett någorlunda acceptabelt sätt när man nu alltså inte fick de 23 avsnitten man planerat. Hade man fått det hade saker och ting förmodligen inte skett så snabbt som de nu gör. Trots detta får man fram ett slut som åtminstone jag kan leva med. Det är inte det ultimata men det funkar i alla fall och nu ser jag fram emot säsong 3 som tydligen ska fokusera på elakingarna…

Det helt klart intressantaste när det gäller extramaterialet för säsong två av "Heroes" är en genomgång av hur man ville att säsongen skulle sluta. Som bekant fick man ju avrunda säsongen för tidigt på grund av manusförfattarstrejken vilket gjorde att serien fick ett helt annat slut än man planerat. Här får vi nu reda på hur den skulle slutat och vi får även se det man ändå hann spela in (men som man inte kommer att visa på TV) och det är bara att beklaga att säsongen inte blev som man tänkt. Det hade nog blivit riktigt bra.

Förutom detta får vi också höra mer om hur några scener spelades in, en dokumentär om Kensei, en genomgång av säsongen, kommentarspår, borttagna scener samt en smygtitt på säsong tre som dock inte avslöjar så värst mycket om vad som komma skall.

Dessutom får vi en fejkdokumentär om någon Drucker som jag inte riktigt förstår vad den har här att göra… men jag kanske missat något under säsongen?

Det är också glädjande att man samlat allt extramaterial på en separat bonusdisk och inte blandat in den på de tre diskar där alla avsnitten finns.

1. Hur kul vore det inte om Claires mamma visade sig vara en superskurk som var långt mer elak än Sylar?