Hulken från början till slut

"The Incredible Hulk" visades på amerikanske TV mellan 1977 och 1981. Till Sverige kom den några år senare och då med titeln "Hulken". 83 avsnitt blev det totalt och nu finns alla samlade i en enda box. Boxen innehåller inte mindre än 23 diskar och har en speltid på strax under 65 timmar. En fullmatad box med andra ord och väl värd sina pengar för den som jag, gillar Hulken.

För de som mot förmodan inte vet vad "Hulken" handlar om kan jag berätta att den fokuserar på doktor David Banner som efter ett misslyckat experiment utsätts för en alldeles för hög mängd gammastrålning. Detta i sin tur får effekten att han, när han blir arg, förvandlas till ett grönt monster, eller "a green hulk" som de säger på engelska. Banner lägger nu ner hela sin själ i att hitta ett botemedel och det är det som är seriens grundbult. Det går inte många avsnitt där Banner inte har något på gång. Han måste dock passa sig för reportern Jack McGee är honom, eller rättare sagt Hulken, i hälarna och gång på gång är han väldigt nära att hinna ikapp honom.

När man idag ser "Hulken" går det inte att undvika att se att den har mer än 30 år på nacken. Specialeffekterna är bedrövliga. Den gröna färgen man målade Lou Ferrigno med lossnar när han är i vatten och på huvudet har han en peruk som mer ser ut som en råtta. Själva förvandlingen ska vi inte tala om. Den blir visserligen bättre allt eftersom serien pågår men i ett tidigt skede är den katastrofal.

Vad gäller skådespelarna i serien består de egentligen av tre fasta skådespelare och en hög med gästskådespelare. De tre är Bill Bixby som Banner, Lou Ferrigno som Hulken och Jack Colvin som Jack McGee. Tyvärr är det bara Ferrigno som idag är i livet. I serien gör de dock riktigt bra ifrån sig och det gäller alla även om Ferrigno inte alltid har de rätta förutsättningar. Han gör dock det bästa av situationen och det funkar, flagnande färg och hemsk peruk till trots.

Bixby är Ferrignos motsatts. Han är den känslige Banner som ibland blir arg lite väl lätt och då förvandlas då till Hulken. Själva förvandlingen sker med ihopklippta bilder på först Bixby med linser och sen Ferrigno. Tyvärr ser det förskräckligt ut men å andra sidan var detta vad man hade att tillgå 1977 och det går inte att jämföra med vad man kan göra idag. I slutet av 70-talet var detta säker både uppseendeveckande och nyskapande.

Jack Colvin är även han perfekt i rollen som den något dryge men nyfikne Jack McGee. Han är övertygad om att Hulken ligger bakom mordet på Banner (som fejkat sin egen död för att få söka sitt botemedel i lugn och ro) och har bestämt sig för att inte ge upp förrän han funnit Hulken. Ibland kommer han lite väl nära och ibland blir han idiotförklarad men ger upp, det gör han inte.

Förutom de ordinarie avsnitten finns också det långfilmslånga pilotavsnittet och långfilmen "Death in the family" med. Tyvärr har man inte tagit med de sista tre filmerna "The Incredible Hulk Returns" (1988), "Trial of the Incredible Hulk" (1989) och "Death of the Incredible Hulk" (1990). Detta känns lite märkligt då sista säsongen endast innehåller sju avsnitt och borde ha lämnat plats för dessa filmer. Kanske hade det givit serien ett mer definitivt slut för som det är nu är det inte någon skillnad mellan det sista avsnittet och något av de andra som finns med i boxen. Det blir ingen upplösning där Banner hittar sitt botemedel utan allt flyter bara på. Förmodligen visste de inblandade inte att avsnittet skulle bli seriens sista. Och gjorde de det ska de skämmas för att de inte avslutade det de påbörjat.

Två gånger under varje avsnitt förvandlas Banner till Hulken, varken mer eller mindre. Han ställer till oreda och lockar samtidigt dit McGee vilket i sin tur gör att han återigen måste ge sig ut på vägarna igen. Det är oftast så ett avsnitt slutar, med att Banner vandrar ensam på väggrenen försökandes få lift, vilket han oftast också får för i avsnittet efter är han återigen i en ny stad med nya människor som så småningom även de ska få lära känna Hulken.

Själva boxen är rätt enkel. Vad man gjort är att man tagit alla plastfodralen från de separata säsongsutgåvorna och satt samman dem i en ny box av hård kartong. Inget märkvärdigt alltså men fullt funktionellt.

Jag gillar Hulken trots de dåliga effekterna… eller kanske på grund av dem. Jag har nämligen gillat Hulken sedan första gången jag såg honom i början av 80-talet och så kommer det nog att förbli framöver också.

För att vara en så stor box så har den förvånansvärt lite extramaterial. Förutom några kommentarspår får vi en intervju med seriens regissör Kenneth Johnson, en dokumentär om serien samt bilder från ett avsnitt med lite kommentarer i textformat.

Det som är mest intressant här är naturligtvis intervjun med Kenneth Johnson. Han berättar bland annat att han velat göra Hulken röd istället för grön samt att han ändrade Banners förnamn från Bruce till David för att Bruce Banner lät för mycket som en superhjälte.

Som sagt lite tunt men jag antar att det lätt blir så med en såhär pass gammal serie. Det hade dock varit kul att höra hur turerna kring nedläggningen gick och varför det endast blev sju avsnitt i säsong 5.

1. Repliken "Don’t make me angry. You wouldn’t like me when I’m angry" känner säkert de flesta igen.

2. Från början skulle Richard Kiel (Jaws i Bond-filmerna) spela Hulken. Man spelade till och med in några scener (en av dessa finns kvar än i dag i serien) men insåg snart att han inte var kraftig nog.

3. Seriens signaturmelodi heter "The Lonely Man" och är gjord av Joseph "Joe" Harnell.

HANS-ÅKE LILJA (2008-11-16)