Mer våld än vanligt

"Kung Fu Panda" är DreamWorks senaste animerade verk och handlar om pandan Po som drömmer om att bli en Kung Fu-mästare. Hans hjältar är De Fruktade Fem som består av Tranan, Tigrinnan, Apan, Syrsan och Ormen som alla tränas av Shifu. Po själv jobbar dock som nudelkock tillsammans med sin pappa som för övrigt är en fågel, hur nu det gått till…

En dag ska den store Oogway utse nästa store Kung Fu-mästare och hela byn vallfärdas till templet för att se vem av De Fruktade Fem som ska bli den utvalde. Så även Po även om hans huvudanledning är att sälja nudlar till alla hungriga åskådare. Hans slit med nudelvagnen försenar honom dock så att han inte hinner fram innan grindarna stängs. I panik binder han fast ett gäng fyrverkerier på baken för att på så sätt skjuta sig själv över muren in i templet.

Hans plan lyckas över förväntan och han landar mitt framför Oogway när denna ska till att peka ut den blivande Kung Fu-mästaren. Hela byn håller andan men då Oogway inte tror på slumpen blir Po den utvalde och ska nu tränas till att besegra den elake snöleoparden Tai Lung. Tai Lung sitter visserligen bunden i ett rymningssäkert fängelse som vaktas av fler noshörningar än man vill räkna men då mästaren drömt att han ska rymma tar man nu det säkra före det osäkra.

Shifu tvivlar dock på att Oogway gjorde rätt när han utsåg Po och försöker med alla medel få Po att dra sig ur uppdraget. När det inte lyckas har han dock inget annat val än att ta sig an den minst sagt klantige Po. Något som ska visa sig vara en rejäl prövning för Shifu tills han kommer på den rätta motivationen för sin elev. En dag får de så beskedet de fruktat. Tai Lung har rymt och att han är på väg för att fightas med Po. Frågan är bara om Po är redo?

Det första jag slogs av när jag såg "Kung Fu Panda" är att den är mycket mer våldsam än vad den här typen av filmer brukar vara vilket också betyder att den riktar sig till en något äldre publik. Detta är inte nödvändigtvis något dåligt men personligen blev jag lite förvånad. Rösten som Po görs av Jack Black och jag tror inte att man kunnat hitta en mer passande röst. Po ser verkligen ut som Black och han har dessutom samma humor som vi är vana att se Black leverera i sina filmer.

När det gäller de övriga rösterna är det David Cross som gör Tranan, Angelina Jolie gör Tigrinnan, Jackie Chan Apan, Seth Rogen Syrsan och Lucy Liu Ormen. Dustin Hoffman gör rösten till Shifu och Ian McShane Tai Lung. Dessutom ser vi Randall Duk Kim som Oogway. Alla passar som vanligt riktigt bra i sina roller men framför allt är det Black man känner igen. Dock sticker både Hoffman och Jolie ut lite mer än de andra.

Jag gillar "Kung Fu Panda" även om det inte är någon absolut favorit. Jag hade själv önskat lite mer humor och lite mindre våld. Dessutom hade den gärna kunnat vara lite längre. Dock gillar jag den och kommer säkert att se den igen.

Extramaterialet består dels av en del som finns med på samma disk som filmen och dels en del som ligger på en egen disk. Denna finns dock inte med i enkeldiskutgåvan.

På filmdisken hittar vi det obligatoriska kommentarspåret och dokumentären om skådespelarna som gör rösterna och som vanligt är det riktigt kul att få en titt bakom kulisserna och se hur rösterna spelades in. Det är också kul att se hur lika karaktärerna och skådespelarna är. Vi får också en dokumentär om hur animeringarna gjordes och vilka tekniker man använde för att få till allt. Även detta är kul att se.

Så långt är allt väl med extramaterialet men sen går det snabbt utför. Resterande kunde vi nämligen lika gärna vara utan. Vi bjuds på en film om pandor och hur vi kan hjälpa dem (bra men kanske inte rätt för denna DVD), ett spel som varken är kul eller svårt samt en massa reklam för andra DreamWorks-filmer.

Går vi så över till den andra disken blir det om möjligt ännu värre. Här bjuds vi på larv som hur man gör nudlar, hur man äter med pinnar, hur man lär sig Kung Fu, hur man ritar figurerna i filmen(själv alltså), vilken typ av djur (av de i filmen) man själv är, några musikvideos och ytterligare ett meningslöst spel. Det enda som är det minsta intressant på denna bonus DVD är när vi får höra hur karaktärerna låter på 12 olika språk, resten är skräp.

Sammanfattningsvis är alltså extramaterialet mycket i tid mätt men extremt lite man orkar titta på.

1. Det är kul att se hur Po har små figurer av Tranan, Tigrinnan, Apan, Syrsan och Ormen då just dessa fanns som figurer hos McDonalds när filmen gick på bio.

2. Låt inte animeringsstilen i inledningen lura er. Det är inte den som används i resten av filmen.