Kritik och underhållning i framtiden

I en framtida värld har företaget Buy n Large (BnL) tagit över allting när det gäller tjänster och shopping och till och med presidentskap. Mänskligheten har fallit in i det totala konsumtionssamhället och efterföljden har blivit enorm nedskräpning och föroreningar. BnL:s lösning på detta är att skicka ut människorna på en lyxkryssning i rymden under fem år medan Waste Allocation Load Lifter-Earth-class-robotarna städar upp på jorden.

Så långt allt väl, men det visar sig att jorden är för smutsig och omöjlig att bo på så kryssningen förlängs – för evigt. 700 år senare finns det bara en robot kvar på jorden – Wall-E – som troget fortsätter med att samla ihop sopor, komprimera dem och bygga sina torn. Wall-E rotar igenom soporna och sorterar ut användbara saker som han sparar i sitt lilla hem. Hans enda kompis är en kackerlacka som – förstås – överlevt allt elände.

Men så en dag landar ett rymdskepp och ut kommer en ren och väldesignad robot som åker runt och skannar sophögarna. Wall-E tittar på med nyfiken iver och lyckas slutligen bli vän med den nya roboten som presenterar sig som Eve. Det blir kärlek vid första ögonkastet för Wall-E och han visar upp alla sina fynd. Plötsligt hittar Eve vad hon letar efter och omsluter sig som ett ägg. Kort därpå blir hon upphämtad av rymdskeppet och Wall-E som inte vill mista sin vän hänger – bokstavligen – på. Destinationen är lyxkryssaren Axiom där mänskligheten förvandlats till rultiga jättebäbisar totalt uppslukade av BnL:s bekvämligheter.

Nu finner sig Wall-E i en värld fylld av olika robotar med en enda mission – att hitta Eve och göra allt för att rädda henne, samtidigt som Eves fynd skapar både oro och upphetsning ombord på Axiom.

När "Wall-E" annonserades för några år sedan blev jag inte helt i gasen. Den inte helt lyckade "Robotar" låg fortfarande kvar och spökade, men ju närmare releasedatumet "Wall-E" kom desto mer spännande blev den. Och det är ju ytterligare en gigantisk succé för Pixar. Den är gullig (om man som jag är vansinnigt förtjust i när livlösa objekt får mänskliga egenskaper), visuellt strålande och med en skarp kommentar till mänsklighetens slit och släng-samhälle där vi blir allt mer och mer egoistiska.

"Wall-E" är Pixars mest realistiska film hittills, hur konstigt det än kan låta med tanke på innehållet. Man har animerat filmen med ambitionen är vi är där på skrotjorden och filmar det vi ser. Ljussättning, bildvinklar och kameraarbete är helt och hållet format efter "riktig" film, så vi får en del mystiska fokusmissar och kamerahopp som bidrar till en realism man knappt ser i "riktig" film nu för tiden.

En annan mycket viktig aspekt i filmen är ljudet, där experten Ben Burtt kallats in och gjort ett hästjobb, inte minst när det gäller dialogen som till större delen av filmen inte alls finns där. Det är som en stumfilm där allt agerande sköts av kroppspråk och i viss mån av de ljud som Wall-E och Eve stöter ut. Detta kan visserligen vara det som make or break the movie för många tittare. Personligen är jag stum av beundran för hur skickligt man kommit runt detta.

Sen är så klart robotdesignerna och framför allt Wall-E själv något enastående. Han är som en blandning av en nyfiken katt, en rädd sköldpadda och R2-D2 i en och samma liten låda. Dessutom drivs han av solenergi och ger ifrån sig Apples klassiska bootljud när han är färdigladdad. Bara en sådan sak.

I min egen topplista av Pixarfilmer hamnar "Wall-E" inte överst men det är som vanligt en mycket underhållande och rafflande film, och på sätt och vis tänkvärd på ett sätt man inte känt i tidigare filmer från dessa mästare.

Man har verkligen inte snålat med extramaterialet till "Wall-E" och förvånande nog är det inte alls så barnanpassat som man hade kunnat förutspå. Enkelt sagt finns det både material för vuxna och barn här. Mer om det strax.

På den första skivan ryms två nya kortfilmer, en med koppling till "Wall-E" och en helt fristående. Den sistnämnda är "Presto" som handlar om en trollkarl, en hungrig kanin och två magiska hattar. Mycket rolig. Den andra heter "Burn-E" och handlar om en svetsrobot på Axiom vars historia utspelas parallellt med "Wall-E". Han har vissa problem med att laga en avbruten pinne, som hela tiden bryts av mer eller mindre tack vare Wall-E. Även denna är mycket kul.

Vidare finns två fullt animerade scener med omslutande kommentarer av regissören Andrew Stanton som är intressanta att se eftersom de skiljer sig totalt från vad som slutligen kom med i filmen. Det finns även ett kommentarspår med Andrew Stanton till hela filmen, men höjdpunkten på den första skivan är en special om ljudeffektsmästaren Ben Burtt (så klart känd från "Star Wars") vars roll i "Wall-E" helt klart varit avgörande för slutrestultatet. Det är alltid intressant att se folk som Burtt arbeta och här får vi även följa med in i Disneys arkiv och se de gamla regn-, vind- och tågmaskiner som användes i forna dagar för att skapa illusionen av dessa ljud.

Sätter man i skiva två får man göra ett val mellan människor och robotar varav det sistnämnda är till för familjer och det förstnämnda för filmälskare. Går man in i människomenyn kommer en mängd grejer att kolla på som kan mäta sig med vilken annan storfilm som helst. Bakomfilmerna är många och långa och tar upp det mesta om filmens utseende, musik, storyutveckling, robotdesigner och så vidare. Mycket intressant och givande.

Man kan även se en rad reklam- och informationsfilmer från BnL som ger lite mer tyngd till den information man får i filmen. Det finns ytterligare två bortklippta scener i sin tidigaste form av skissanimering som verkligen skiljer sig från vad som kom med i filmen, även dessa med kommentarer av Andrew Stanton.

Det sista att se i denna avdelning av DVD:n är den långfilmslånga dokumentärfilmen "The Pixar Story" som berättar allting om hur detta framgångsrika företag tog sina första stapplande steg och sedan gick från klarhet till klarhet.

I robotdelen finns det lite mer barnanpassade saker som en robotsaga och information om robotarna i filmen, men även "Wall-E:s skatt och krims-krams" som är små animerade och roliga snuttar där Wall-E och ibland även Eve och städroboten M-O hittar olika objekt som de lattjar runt med. De korta klippen påminner väldigt mycket om "Linus på linjen". Kul är det i alla fall, och i sammanfattning kan man inte klaga på extramaterialet.

1. Förpackningen är "earth and space friendly" enligt den amerikanska utgåvan och verkligen unik. Gjord helt i papp drar man ut flikar på höger och vänster sida för att komma åt skivorna. Helt och hållet i Wall-E:s hopfällbara stil.

2. "Wall-E" är första filmen från Pixar som har riktiga människor med i några roller, här framför allt Fred Willard som BnL:s president. Människorna vi får se 700 år senare är dock så animerade som de kan bli.

3. Det är lustigt att man kan säga så mycket med en dialog som till större delen består av att huvudpersonerna säger sina och varandras namn på olika sätt. Lite irriterande i längden, men det funkar oväntat väl.

ANDERS JAKOBSON (2008-12-15)