The Sopranos; från början till slut

En av de största TV-serierna genom tiderna har nu givits ut i en box med seriens alla avsnitt. 86 stycken uppdelade på sex säsonger i en och samma box. Här inkluderar man även två diskar med lite mer än tre och en halv timme extramaterial. Totalt är boxen på 30 diskar och det är inte utan att man öppnar den med en viss vördnad. De historier som finns i den är något man inte kan låta bli att gilla. Har man redan sett "The Sopranos" så garanterar jag att man ändå fastnar i vilket avsnitt man än sätter på.

Huvudpersonen är Tony Soprano, maffialedare och familjefar. Under seriens gång får vi följa honom i hans jobb, hans privatliv med frun Carmela, dottern Meadow och sonen AJ. Vi får följa honom i hans yrkesliv tillsammans med hans mest trogna och lojala medarbetare men även hans fiender. Vi får också se honom som patient till psykologen Melfi som han träffar för att få ordning på sitt liv. Det är dock inget lätt jobb hon har då han oftast inte kan tala klarspråk om vad det är som bekymrar honom.

Antalet karaktärer som dyker upp och försvinner under seriens gång är många. Några dyker endast upp för ett kortare gästspel medan andra dyker upp för lite längre vistelser och några är dessutom med i stort sätt hela serien. De som man mest förknippar med serien är nog ändå Michael Imperioli i rollen som Tonys kusin Christopher Moltisanti, Tony Sirico och Steve Van Zandt (Bruce Springsteans vapendragare) som hans mest trogna medarbetare Paulie Gualtieri och Silvio Dante.

Det är otroligt svårt att såhär i en recension sammanfatta en serie som gått i 86 avsnitt under åtta år och jag tänker heller inte försöka mig på det mer än jag redan gjort. De flesta har säkert hört talas om serien ändå och när man nu får chansen att för en rätt billig penning, med tanke på vad man får, se "The Sopranos" från första till sista avsnittet så gäller det att ta den. Och tro mig, då vill ni inte veta för mycket om vad som händer innan ni ser det själva.

När man då, som här, då får chansen att se hela serien från första till sista avsnittet kan man inte låta bli att se hur en del skådespelare förändrat sig under de 86 avsnitten och de 8 åren som gick mellan första och sista säsongen. AJ var, minst sagt en rätt kraftig ung kille i första avsnittet medan han i sista är en vältränad man. Tony själv är rätt slimmad i första avsnitten om man jämför med det sista där han är rätt rund.

Hur som helst, förändrade eller inte, så har alla inblandade gjort riktigt bra ifrån sig och det tillsammans med bra manus av David Chase och bland annat Terence Winter gör som sagt "The Sopranos" till en av TV-historiens bästa serier. Dessutom hade man sinnesnärvaro att lägga av medan man var på topp och även om det naturligtvis kändes tråkigt att serien tog slut gjorde det beslutet att man fick chansen att ge serien det slut man ville och man fick dessutom tittarna att sitta som på nålar under sista säsongen. För i och med att alla visste att sista säsongen var den sista kunde vad som helst hända. Vem som helst av karaktärerna kunde elimineras och det var inte självklart att huvudpersonerna skulle klara sig.

Att sen slutet dessutom är ett av de mest omtalade i TV-historien gör ju inte det hela sämre. När det visades i TV delade det fansen i två läger. Ett som gillade det och inte tyckte att serien kunde sluta på något annat sätt och en som inte alls gillade det. Personligen tillhörde jag den senare sidan och även om jag nu, när jag ser det igen, inte är helt överens med Chase tycker jag ändå att det är bättre nu än första gången jag såg det…

I boxen ingår två diskar med extramaterial och då "The Sopranos" tidigare inte direkt varit kända för någon större mängd extramaterial får det nog ses som rätt ordentligt med extramaterial. Tyvärr så består det mesta av de 3½ timmarna av intervjuer och samtal med i första hand seriens skapare David Chase och en del av skådespelarna. Själv hade jag nog förväntat mig lite mer om vad som hände bakom kulisserna.

Att detta saknas förtar dock inte det som vi faktiskt får här utan vi får lära oss en massa nyttigt om serien via bland annat de två lunchsamtalen vi får. I det ena deltar David Chase, Terence Winter (manusförfattare), Allen Coulter (regissör), Aida Turturro (Janice Soprano), Dominic Chianese (Corrado 'Junior' Soprano) och Robert Iler (Anthony 'A.J.' Soprano, Jr.) och i det andra David Chase, Matthew Weiner (manusförfattare), Alan Taylor (regissör), Ilene Landress (producent), Edie Falco (Carmela Soprano) och Steve Van Zandt (Silvio Dante). Båda samtalen är som sagt intressant även om det också är mycket "du var så bra" som flyger runt bordet. Bland annat pratas det en del om det omtalade slutet och ett alternativt slut som diskuterades.

Sen får vi en tvådelad intervju med David Chase där Alec Baldwin står för frågorna. Även den tillför en hel del samtidigt som jag tror man fått ett ännu bättre resultat om en professionell intervjuare fått ställa frågorna istället för Baldwin. Det är ganska uppenbart att Baldwin är rätt partisk och samtidigt ett stort fan av serien och vi hade förmodligen fått lite "svårare" frågor av en person som var mer neutral. Bland det vi får veta här är att Nancy Marchand som spelar Tonys mor Livia Soprano var sjuk redan när hon fick rollen (hon var bara med i 26 avsnitt innan hon gick bort) vilket kändes både tragiskt och bra.

Nästa inslag är ett seminarium där fem karaktärer som på ett eller annat sätt avrättats i serien (därav namnet "Whacked Sopranos") tillsammans med David Chase och Terence Winter diskuterar och svarar på frågor från publiken. Allt handlar om deras död i serien och allt från hur de fick reda på att de skulle dö till vad de egentligen tyckte om att deras karaktär dog avhandlas. De som blivit "whackade" är Steve Buscemi (Tony Blundetto), Drea de Matteo (Adriana La Cerva), Vincent Pastore (Salvatore "Big Pussy" Bonpensiero), David Proval (Richie Aprile) och Annabella Sciorra (Gloria Trillo).

Utöver allt detta ingår det också borttagna scener från hela serien samt tre parodier. Vi får se klipp från "The Simpsons", "Saturday Night Live" och "MADtv", alla är rätt roliga.

Utöver det extramaterial som finns på de två, för boxen nya, diskarna finns också det som redan gets ut i de individuella boxarna med. Det är saker som kommentarspår till ett diverse avsnitt från olika säsonger, en HBO-featurette från säsong tre om en dag på inspelningen. Tyvärr är denna bara drygt tre minuter lång. Det finns även lite info i textform om serien, skådespelarna och dess skapare från säsong fyra samt en falsk dokumentär från Christophers skräckfilm "Cleaver" som är gjord som om "Cleaver" är en riktig film som faktiskt existerar och en featurette om musiken i serien. De sista är från andra delen av säsong sex.

Ordentligt med extramaterial med andra ord.

1. Hela serien är på 5160 min (86 timmar) och är snyggt förpackad i en box som gör det möjligt att bläddra ibland skivorna på ett enkelt sätt. Boxen innehåller även 3½ timme extramaterial samt en 16-sidig episodguide. Det enda som jag inte gillar är att skivorna sitter instuckna i fack vilket gör att varje gång man tar ut (och stoppar in) en skiva dras den mot det fodral den sitter i och riskeras att repas… Men förutom det är detta en förstaklassig box som dessutom är väldigt snygg att titta på!

2. Det finns naturligtvis en amerikansk utgåva av denna box också och den innehåller faktiskt ytterligare tre diskar. Dessa är dock musik-CDs och innehåller soundtracket (som också finns utgivet separat) från serien. Efter att ha läst lite beskrivningar verkar dessutom den amerikanska utgåvan vara lite exklusivare när det gäller själva förpackningen.

3. En annan sak som irriterar mig lite när det gäller själva förpackningen är att det på varje fack står vilket nummer det är på disken som ska ligga där. Det står däremot inte vilken säsongs disk det är, vilket gör att man får räkna sig fram till det varje gång…

HANS-ÅKE LILJA (2009-01-01)