Nytt lågvattenmärke för Owen Wilson

"Drillbit Taylor" måste vara Owen Wilsons absoluta lågvattenmärke. Han spelar Drillbit Taylor, en uteliggare, som hyrs in av Ryan, Wade och Emmit för att vara deras livvakt i skolan och där rädda dem undan skolans två värsta mobbare. Drillbit påstår att han är en före detta soldat och att han kan skydda dem. Han vill dock inte slåss utan tränar dem upp den så de själva ska kunna försvara sig.

I själva verket är dock Drillbit varken soldat (han rymde från armén) eller den duktiga livvakt han påstår sig vara. Hans enda syfte är att få ihop pengar för att ta sig till Kanada, där han tror att han ska få betalt för att bo. Till en början är planen bara att ta det de betalar honom men när han ser hur gott ställt de har det funderar han på om han inte lika gärna kan länsa hela Wades hus på saker.

Ju längre filmen går desto mer fattar han dock tycke för killarna, som för övrigt inte har någon större framgång med mobbarna, och bestämmer sig för att blåsa av rånet. Tyvärr tycker inte hans hemlösa kompisar att det är någon bra ide så de bestämmer sig för att göra det utan Drillbit. Våra nördar kommer dock på dem på bar gärning och Drillbits hemlighet avslöjas.

Det är mycket larviga skämt i "Drillbit Taylor" och en hel del av dem har med sex eller mobbing att göra. En del är lite småkul men de flesta rätt larviga. Att Owen Wilson ställer upp på den här skräpet får ses som rätt oväntat. Kanske behövde han pengarna, kanske lät det bättre i manuset eller kanske bryr han sig inte. Jag vet inte vilket men jag har svårt att tro att han är nöjd med den.

Extramaterialet består, förutom kommentarspår, av ett samtal mellan manusförfattarna Kristofor Brown och Seth Rogen, bortklippta och förlängda scener, alternativa repliker och tabbar.

Tabbarna är ibland lite kul men det som är mest intressant att se är de alternativa replikerna. När man ser dessa verkar det som om skådespelarna i vissa scener fått improvisera fritt så att man i slutänden fått flera olika varianter av just den scenen varpå man sen valt ut den som passar bäst. Rätt kul sätt att göra film.

1. Jag skrattade rätt gott åt Wades pappa emellanåt. Snacka om grym farsa.

2. Seth Rogen som skrivit manuset kan också ses i huvudrollen i "På smällen".

3. Nate Hartley är perfekt castad som Wade. Han ser verkligen ut som en nörd.