En av 2009 års bästa filmer

I "The Wrestler" får vi se Mickey Rourke som den avdankade wrestlern Randy "The Ram" Robinson. The Ram hade sina glansdagar under 80-talet och under filmens inledning får vi höra och se glimtar av dessa. När sen filmen börjar på riktigt kastas vi brutalt 20 år framåt i tiden och The Ram är nu en föredetting. Visserligen har han en massa fans kvar men de stora arenorna är borta. Nu brottas han i gymnastiksalar med avsevärt färre i publiken.

Han är dock rätt nöjd med livet, han får göra det han vill och även om han önskade att glansdagarna var tillbaka och att han hade mer pengar än han har nu gör han ändå det han älskar, brottas. Dessutom har han fått chansen till en comeback. 20-årsdagen av den stora match han gick mot The Ayatollah på 80-talet närmar sig och en promotor vill att de ska brottas igen lagom till årsdagen. Blir det en succé innebär det en chans tillbaka till de stora arenorna för The Ram igen.

En kväll förändras dock allt. Efter en synnerligen brutal match tuppar han av i omklädningsrummet och det visar sig att han fått en hjärtattack. Han läggs in på sjukhus och tvingas genomgå en bypassoperation för att överleva. Naturligtvis är hans brottningsdagar över i samma sekund som man genomför operationen och han tvingas nu försöka skaffa sig ett annat liv. Att åter möta The Ayatollah och göra comeback är nu endast en dröm...

Hans nya liv består i ett jobb i charkdisken i den lokala affären, en strippa som, precis som han, egentligen är för gammal för det hon sysslar med samt hans dotter som hatar honom mer än något annat. Strippan, som heter Cassidy, har han länge varit förälskad i men hon vägrar blanda arbete och nöje även om hon också känner en viss dragning till honom. Hon råder honom dock att försöka återuppta relationen med sin dotter vilket han också gör. Detta visar sig dock vara svårare än han tror. Han har svikit henne så många gånger tidigare…

"The Wrestler" är en riktigt bra film och gillar man som jag amerikansk wrestling blir man inte besviken. Rourke och de andra bjuder på många fina sekvenser där han både kastar sig från repen och delar ut closelines. Det märks att han legat i hårdträning för han känns väldigt äkta som brottare, trots att han så vitt jag vet aldrig hållit på med det tidigare. Dessutom får man också se brottarna utanför ringen i omklädningsrummet där de alla är vänner och förbereder sig inför matcherna genom att gå igenom de olika slag, sparkar och andra saker de ska göra med varandra i ringen. Dessa scener känns otroligt autentiska och äkta.

"The Wrestler" är dessutom långt ifrån vad man skulle kunna förvänta av en film som denna. Visst det finns några typiskt amerikanska inslag i filmen men de är så få att jag inte bryr mig. Mickey Rourke är perfekt som The Ram. Han ser otroligt sliten ut och man kan verkligen tro honom när han lider, både i och utanför ringen.

Även Marisa Tomei gör rollen som Cassidy väldigt bra. Man känner även med henne och dessutom är kemin mellan Tomei och Rourke otroligt bra, de klickar verkligen i filmen. Deras samspel tillsammans med Robert D. Siegels manus och den dystra ton som genomsyrar hela filmen gör "The Wrestler" till en av 2009 års bästa filmer!

Extramaterialet består av en trailer samt en väl tilltagen bakom kulisserna-film. I den får vi se hur inspelningen gick till och höra både regissören Darren Aronofsky och manusförfattaren Robert D. Siegels tankar och kommentarer om inspelningen. Vi får även se fans och brottare som användes i filmen och höra vad de tycker, både om skådespelarna och själva inspelningen. Störst fokus hamnar på den brottare som The Ram möter i extremmatchen i filmen. Verkar vara en väldigt sympatisk man.

Med andra ord så är det är med glädje jag kan konstatera att vi får en ordentlig bakomfilm som ger oss en ordentlig uppfattning om hur det gick till när filmen spelades in och man märker dessutom vilket stram budget filmen egentligen hade. Man använder det man kommer över och är nöjd med det och kanske är det också det som gör resultatet så bra?

De enda som jag saknar är filmens två stjärnor Rourke och Tomei. Varför de inte är med här och berättar om inspelningen har jag ingen aning om men synd är det.

1. Ni som kan er wrestling kommer säkert att känna igen den verklige wrestlern "Macho Man" Randy Savage i Rourkes The Ram. The Ram är otroligt lik Savage i vissa scener.

2. Jag måste erkänna att jag är förvånad över att en film som "The Wrestler" nominerats och vunnit så många filmpriser som den gjort. Den känns inte som en film som den typen av galor brukar premiera. Tyvärr missade Oscarsjuryn helt dess storhet och gav priset för bästa manliga respektive kvinnliga huvudroll till helt andra personer än Rourke och Tomei.

3. Regissören Darren Aronofsky hade både Nicolas Cage och Sylvester Stallone före Mickey Rourke på önskelistan över vem som skulle spela The Ram men som tur var tackade båda två (av olika anledningar) nej till rollen. De hade förmodligen varit helt fel i rollen som The Ram.

HANS-ÅKE LILJA (2009-07-01)