Konsten att göra filmen ingen känner till

I "Start shooting" ser vi William H. Macy och Meg Ryan som Charlie och Deidre. När filmen börjar ser vi hur Charlie blir avbruten i ett självmord av att hans brorsson knackar på dörren. I handen har han ett manus han skrivit och han vill gärna att Charlie, som är filmproducent, ska ta en titt på det. För att få ut honom ur huset går Charlie med på det. Han har dock inga planer på att faktiskt läsa det då han ju håller på att ta livet av sig.

Charlie slänger manuset på bordet och medan han väntar på att avgaserna från bilen som han lett in i huset från garaget ska börja verka får han en idé. Han ska göra film av sin brorsons manus… men inte det manuset han skrivit. Istället för en torr film om 1880-talets England ska han göra en actionfilm. Detta är början på Charlies väg till att göra filmen som ingen vet vad den handlar om. Genom diverse lögner och smarta drag får han upp ett intresse för filmen och utan att veta vad den handlar om köper ett av de stora bolagen manuset och Charlie står nu inför att producera sin första film på nästan 10 år.

Hans kontakt på filmbolaget, Deidre, hatar Charlie till en början. Hon tycker att han är svår att ha att göra med, opålitlig och totalt likgiltig för allt som inte gagnar honom. Inte helt oväntat förbyts hatet mot kärlek ju längre filmen går och till slut samarbetar de både privat och professionellt för att få fram en färdig film.

I stort är "Start shooting" riktigt bra. William H. Macy är ju bra i stort sett allt han gör och Meg Ryan är ju inte heller någon amatör direkt. Tillsammans får de dessutom till en riktigt bra personkemi och de funkar väldigt bra ihop. Föga förvånande är allt inte bara skratt i filmen utan en hel del allvarlig kärlek ryms också i de dryga 90 minuter filmen håller på. Även detta funkar dock så det är bara att tacka och ta emot. Däremot finns det en del karaktärer som känns alldeles för överspelade och hysteriska. Tack och lov får de bara en minimal plats i filmen och jag är på det stora taget riktigt nöjd med "Start shooting".

Extramaterialet består av en "Making of"-dokumentär och en trailer. Tyvärr pratas det mest i dokumentären och vi får inte se så värst mycket av hur filmen spelades in vilket hade varit roligare. Dock får vi en hel del berättat om det av de inblandade.

1. I rollen som actionstjärnan Bobby Mason ser vi LL Cool J som faktiskt är en riktigt duktig skådis även om han inte riktigt får visa det här.

2. På baksidan av omslaget finns en bild på en man i BH och innan jag såg filmen fick jag lite dåliga vibbar av just den bilden. När man ser filmen får den dock sin förklaring och är dessutom rätt kul.

3. Vi ser även Elliott Gould i en roll i filmen och personligen kan jag inte se honom utan att tänka på rollen han gör, väldigt bra, i "Vänner" som Ross och Monicas pappa.

HANS-ÅKE LILJA (2009-02-02)