Kunde ha varit riktigt bra

"Ravenswood" är en australiensk thriller som har fått ganska bra kritik, men jag är tveksam till att sälla mig till hyllningskören då filmen trots snyggt foto och fint skådespeleri har ett manus som verkligen hade behövt putsas upp.

Ett white trash-par med Bonnie och Clyde-komplex tar sin tillflykt till en ödslig herrgård efter att Ron (Travis Fimmel) skjutit ihjäl ett bensinmacksbiträde. Väl där stöter de på den rike men neurotiske Andrew (Stephen Moyer), som sörjer en förlorad kärlek och lider av svårartad torgskräck. Andrew tycker sig genast se likheter mellan före detta strippan Dale (Teresa Palmer), den kvinnliga delen av rymmarduon, och fästmön som lämnat honom.

Ron och Dale tar Andrew som gisslan och den senare försöker köpa sin frihet genom att föreslå en plan där Dale ska spela rollen som fästmön och på så sätt kunna hämta ut 40 000 dollar från det lokala bankkontoret. Naturligtvis har Andrew, som snabbt fattar tycke för Dale, en baktanke med det hela, och medan hans nya kärleksintresse genomgår en Pygmalion-liknande förvandling måste han försöka hålla den skjutglade Ron i schack.

Filmen har ett snyggt mörkt och urvattnat utseende vilket bidrar till en dyster stämning som passar den svarta berättelsen väl. Alla tre huvudroller är galant spelade, och speciellt Fimmel är bra som sadistisk brottsling mentalt kvar på en 13-årings nivå. Men karaktärerna är inte tillräckligt djupa för att förtjäna så pass bra tolkningar. Ingen av dem är särskilt sympatisk heller, något som sänker den spänning som upphovsmännen siktat efter.

Hål i plotten och logiska luckor finns det gott om. Exempelvis är en av handlingens hörnstenar att Ron måste döda Andrew förr eller senare så att han inte tjallar för snuten, men då nyhetssändningar vittnar om att myndigheterna redan har fastställt den kriminella duons identitet, och då de redan har ett mord på sitt samvete, förstår jag inte vad deras offers vittnesmål ska göra för skillnad. Dessutom blir det irriterande när Andrew gång efter annan missar uppenbara chanser att fly.

Storyn är även småseg med långa transportsträckor mellan händelserna. Detta utan att filmen är lång på något sätt. Med ett mer strömlinjeformat berättande och två, tre bearbetningar till av manuset hade "Ravenswood" kunnat vara en höjdare istället för att som i befintligt skick erbjuda en snygg men tämligen innehållslös upplevelse.

Finns inget.

1. Originaltitel är "Restraint", ett betydligt finurligare namn på filmen.

2. Den spänning man försöker skapa är av klassisk Hitchcock-variant, men tyvärr säger det aldrig klick.