10-årig hjälte och två roliga sidekicks

"Allas hjälte" handlar om 10-åriga Yankee som är ett stort baseballfan. Tyvärr är han inte lika bra själv utan blir alltid vald sist när det ska spelas. En dag förändras dock allt. Först hittar han en boll som kan prata och sen när baseballstjärnan Babe Ruths slagträ blir stulet bestämmer han sig för att han ska hitta det och lämna tillbaka det till Babe.

Han hittar naturligtvis Babes slagträ som för övrigt också kan prata och går under namnet Darlin’. Nu gäller det för Yankee, Darlin’ och Screwie, som bollen heter, att ta sig till Chicago och 1932 års baseballfinal så att Babe kan föra sitt lag till vinst. Efter sig har de dock Lefty Maginnis som är den som stulit Darlin’. Lefty är fast besluten att ta tillbaka Darlin’ för han har nämligen blivit lovad att få kasta åt motståndarlaget om han lyckas oskadliggöra Babe genom att stjäla hans slagträ. Det i sin tur skulle kunna bli det stora genombrott han längtar så desperat efter.

"Allas hjälte" är en riktigt bra animerad film som förutom att den propagerar för vänskap och ärlighet också har riktigt kul karaktärer. Rösten som Screwie görs av Rob Reiner, William H. Macy gör Lefty och Whoopi Goldberg gör Darlin’. Som ni förstår kan det inte bli annat än bra med sådana röster inblandade. I andra roller hör vi även Richard Kind, Robert Wagner och Forest Whitaker.

Dessutom är manuset genomtänkt och man blir riktigt glad av att se filmen. Animeringen är lyckad och jag gillar dessutom stilen man använt i filmen.

Inget extramaterial tyvärr. Hade varit rätt kul att se lite av inspelningen.

1. William H Macy är riktigt bra i det mesta han gör, så även här.