En uppdaterad Laban gör entré

Lilla spöket Laban har verkligen utvecklats. Från att ha varit en ganska så stelt tecknad figur har han nu animerats riktigt bra och känns både fräsch och livfull. På den här DVD:n som är de tredje i ordningen av de nya versionerna och har titeln "Lilla spöket Laban: Världens snällaste spöke" får vi sex korta berättelser som handlar om allt från att Labans skugga blir arg på honom till att hela spökfamiljen smygäter chokladbollar.

Förutom Laban får vi även träffa hans syster Labolina, hans vän lillprins Bus, mamma spöke och pappa spöke. Även Labans hund Rufus dyker upp och håller vännerna sällskap. Alla bor de på slottet Gomorronsol och det är även här eller i dess närhet som de flesta historierna utspelar sig. Berättar gör Maria Lundqvist och hon har en perfekt röst för de historier vi ser, både när hon berättar och när hon gestaltar de olika karaktärerna.

Själv minns jag Laban och de andra från 70-talet när man själv var i den åldern att man tyckte att Laban var riktigt spännande. Jag minns honom dock som en av de där historierna som, när det skulle göras film, råkade ut för filmmakare som tyckte det var helt ok att fota av bilder i en bok för att sen visa upp de i rätt ordning och kalla det film. Då tyckte man kanske inte att det var så farligt men idag uppskattar man verkligen den nya, uppdaterade, versionen av Laban… och det tror jag att de yngre gör också.

Inget extramaterial tyvärr.

1. Det är kul att Laban faktiskt är en svensk figur och inte en dubbad amerikansk eller polsk karaktär.

2. Tyvärr verkar det svårt att få tag på den äldre versionen av Laban på DVD… om nu något var sugen på det.