Det är resan, inte målet

Egentligen har man sett alla beståndsdelar i "Sex Drive" tidigare. Det är den småtöntiga 18-åringen (Josh Zuckerman) som inte blivit av med oskulden men nu träffat en tjej på nätet och ger sig av i en galen roadtrip i en läcker bil han snott av den elaka storebrorsan (James Marsden) tillsammans med sin mer erfarna kompis (Clark Duke) och hans jättesöta best friends forever-tjejkompis (Amanda Crew) som är helt ovetande om poängen med resan, och där det så klart finns känslor mellan 18-åringen och tjejkompisen som får anledning att prövas under resans gång.

Inget originellt upplägg på något sätt, men ändå är inte "Sex Drive" bara ytterligare en film som faller in i mängden av sexuellt laddade amerikanska ungdomskomedier. Inledningsvis känns det dock så, då en del "American Pie"-aktiga scener raddas upp med ganska billiga skämt. Men när resan väl sätter igång blir filmen desto roligare, framför allt med hjälp av en rad lustiga karaktärer trion stöter på längs med vägen. Till exempel gör Seth Green en härlig roll som sarkastisk amishbonde. Nästan spin-off-läge, karaktären håller tydligt för det.

Karaktärerna är hyfsat välutvecklade. Josh Zuckerman faller snabbt in i en ganska väletablerad stereotyp av den fumliga töntoskulden som Ian, medan Amanda Crews Felicia är en bra avvägning av den vanliga och den lite småunderliga tjejen. Mest intressant i sammahanget är Clark Dukes Lance som verkligen inte ser ut som den typiska bilden av den erfarna och coola killen. Han är lite smårund och ser kanske till och med mer töntig ut än Ian. Jag vet inte om karaktären var designad så redan i manuset eller om det bara blev så, men det är hur som helst både befriande och mycket bra att det är så. Den typiska bilden uppfylls i stället av Ians bror Rex som är en mycket irriterande typ.

Det blir i alla fall en fin kemi mellan de tre huvudrollsinnehavarna som bär filmen framåt.

Jag gillar filmen. Den här sexfixeringen inom amerikanska ungdomsfilmer har varit ganska tröttsam ganska länge nu, och trots vissa typiska scener i "Sex Drive" så finns det gott om rolig komedi i filmen, inte minst på grund av många komiska saker som händer i bakgrunden. Och Ians donut-kostym är kul den med.

Ingenting.

1. Filmen är för ovanlighetens skull - när det handlar om filmer av den här typen - baserad på en bok som heter "All the way". Den titeln är lite mer elegant än "Sex Drive", även om just filmtiteln har en smart dubbeltydighet, vilket även boktiteln faktiskt har.

2. Punkpopbandet Fall Out Boy (döpta efter karaktärer i "Simpsons") medverkar i filmen.

3. Det mest naturliga hade varit att Michael Cera var med i filmen. Josh Zuckerman gör en tydlig Cera-gestaltning. Lustigt nog är Cera och Clark Duke kompisar och har gjort mockumentären "Clark and Michael" om sig själva.

ANDERS JAKOBSON (2009-03-31)