Bra, men lite onödig kanske…

"Quarantine" är en ren remake av den spanska filmen "Rec" som kom förra året. Som de flesta vet har det blivit mer regel än undantag att amerikanarna gör en remake när det dyker upp en icke amerikansk film eller TV-serie som går hyfsat bra. Varför man gör det istället för att bara texta eller dubba originalet vet jag inte säkert men gissningsvis tror filmbolagen inte att de amerikanska biobesökarna uppskattar filmer som inte utspelar sig i just USA. Rätt eller fel låter jag dock vara osagt.

Tillbaka till "Quarantine". Den är otroligt lik "Rec" och utan att ha jämfört filmerna ruta för ruta gissar jag att man i stort sätt använt samma manus till båda filmerna… med en del små ändringar. Det positiva med det är ju att filmen i stort sätt är lika bra som originalet, det negativa är att den inte tillför något nytt. Man hoppas ju ändå att man med en remake ska lyckas skruva till någon del av filmen lite extra. Det tycker jag dock inte man lyckats med här.

Vi får alltså även här följa journalisten Angela Vidal som följer med de lokala brandmännen ut på vad som först ser ut som ett rutinuppdrag men som snart ska visa sig vara något helt annat. När de anländer till det hyreshus som larmet kommer från blir de rätt omgående angripna av kvinnan de är där för att undsätta. Därifrån går det sen bara utför och när huset förseglas utifrån inser de överlevande att det gäller att hjälpa sig själva om de ska han någon chans alls. Tyvärr ser det dock rätt mörkt ut för dem...

Huvudrollen spelas av Jennifer Carpenter som de flesta säkert känner igen som Debra Morgan (Dexters syster i TV-serien "Dexter") och hon gör riktigt bra ifrån sig. Även de andra skådespelarna gör ett bra jobb, men det är ändå Jennifer som bär filmen och det gör hon som sagt bra. Har man inte sett "Rec" kommer man säkert att uppskatta "Quarantine", men har man redan sett "Rec" känns den lite onödig, även om den är bra, tyvärr.

Extramaterialet består förutom ett kommentarspår av tre dokumentärer. En som handlar om filmen och dess inspelning i största allmänhet, en som handlar om sminkningen och en som handlar om stunttricken och jag måste säga att de känns rätt heltäckande. En rolig sak är dock att man helt utelämnar det faktum att filmen redan gjorts i form av "Rec" och pratar som om detta är originalet.

1. En skillnad som finns mellan "Rec" och "Quarantine" är att "Rec" känns (och förmodligen är) mer lågbudget och det passar storyn rätt bra.

2. En ovanlig sak med filmen är att den inte innehåller något soundtrack.

3. Precis som i originalet känns det ibland ologiskt att kameramannen fortsätter att filma istället för att slänga kameran och försöka överleva.