Närkontakt av den empatiska graden

Jag är oerhört svag för alien invasion-filmer, men i samma andetag måste jag bittert konstatera att storyn i dessa filmer inte alltid är så himla bra. Men det är väl kanske inte direkt för storyns skull man ser dessa filmer, utan för det där kittlande i hotet från yttre rymden och för effekternas skull.

"The Day the Earth Stood Still" - en remake av en 50-talsklassiker - är just precis så där typisk ojämn. Samtidigt som jag njuter av det spektakulära i filmen, suckar jag djupt - kanske till och med djupare än vanligt - åt vissa scener.

Ett oidentifierat objekt närmar sig jorden i en vansinnig hastighet. Militären har samlat ett gäng forskare (där ibland Jennifer Connelly som Dr Helen Benson) för att försöka reda ut om någonting kan göras, men tiden är knapp och objektet beräknas falla ned i New York och utplåna hela staden (inte helt oväntat av filmskaparna att flytta nedslagsplatsen från originalets Washington till nyligen skadade New York...).

Men det blir ingen kollision utan en färgsprakande sfär bromsar snällt in och pytsar ut en alien som genast bryskt skjuts ned, och därefter kliver en gigantisk försvarsrobot och visar var skåpet ska stå. Dr Benson ser till att alien får läkarvård och det visar sig att det som uppfattades som varelsens hud i själva verket är en rymddräkt och inuti väntar en människoliknande figur som får "födas" klart i militärens vård.

Utomjordingen - Klaatu (Keanu Reeves) - visar sig vara så pass intelligent att han kan prata engelska. Han förklarar att han representerar en grupp av utomjordiga intelligenser och att han vill prata med världens ledare (vilket i och för sig förklarar varför han landar i New York), men den amerikanska försvarsministern (Kathy Bates) är motstridig. Dr. Benson hjälper Klaatu att rymma och blir sedan en nyckelperson för upplösningen av storyn.

Originalfilmen gjordes i efterskvalpet av andra världskriget och under det Kalla krigets hot, vilket motiverade varför Klaatu kom till jorden för att säga att mänskligheten misslyckats med att skärpa sig och därför gjort sitt. I denna remake kan man lätt ana att hotet från den globala uppvärmningen är motivationen även om det aldrig talas rätt ut. Ett antal sfärer har placerats ut över jorden och samlar på sig - likt Noaks ark - alla tänkbara djur och kritter, men inga människor.

Lite av mitt problem med filmen är att man för en regelrätt kommunikation med inkräktarna, och det känns så fel. Det blir inte samma gamla vanliga hot som man är van vid. I klassikern "Independence day" kommunicerade utomjordingarna bara vid ett tillfälle i en riktigt otäck scen som bara förstärkte hotet, i den här filmen försöker man istället framkalla empati hos den förhållandevis kalla varelsen. Ett ypperligt exempel på detta är när Klaatu letar reda på en tidigare jordplacerad alien - spelad av den legendariska "nu behöver vi en äldre asiatisk man"-skådespelaren James Hong, som trots mänsklighetens brister fogat sig och inte vill lämna jorden. Att hela scenen dessutom utspelar sig på kinesiska gör allting ännu sämre.

Lyckligtvis finns det gott om spektakulära scener som väger upp storyns brister. Försvarsroboten - GORT - är grymt mäktig, och även Klaatu visar upp spännande krafter i all sin enkelhet. Reeves bär fortfarande på den tidiga karriärens "dude"-ok och anses av många vara en stel träbock, men för mig passar hans skådespel perfekt rollen som en iskall och stram alien.

Med andra ord är "The Day the Earth Stood Still" precis som jag hade förväntat mig att den skulle vara och jag kommer säkert att se om den fler gånger. Det brukar bli så med sådana här filmer.

Det är rikligt med extramaterial, och det mesta är riktigt bra och givande. I och för sig inleds kalaset med tre bortklippta/alternativa scener om sammanlagt 2 minuter som inte är speciellt upphetsande.

Bakomfilmen fokuserar inledningsvis på att jämföra originalet och remaken och det är kul att se bilder ur originalet, mest för att specialeffekterna är riktigt bra för att vara en 50-talsfilm. Vidare går man in lite mer på hur storyn förändrats, lite teman och tankar och annat matnyttigt som gör att upplevelsen får en liten extra krydda.

Därnäst följer en djupgående titt på hur man designade försvarsroboten GORT, en resa som tog figuren till rent abstrakta former innan man tittade tillbaks på originalet och utgick därifrån. Den kvartslånga filmen ger en riktig detaljblick in i designarbetet som man vanligtvis inte brukar få. Mycket intressant.

Sedan börjar man komma ifrån ämnet lite, eller åtminstone filmen, med en liten minidokumentär om hur forskningen efter utomjordiskt liv görs idag. Lite off topic, men det är ändå intressant att se experter berätta. Detta följs sedan upp av en kortare film om hur miljövänligt filmen gjordes. Även detta blir lite intressant, men personligen störs jag av de tydligt planterade Bror Duktig-inklippen på folk som återvinner papper, pantar burkar och samlar ihop tonerkassetter. Så övertydligt att det blir äckligt.

Ett bildgalleri finns också samt ett kommentarspår, och på en egen skiva en digital kopia av filmen.

I USA finns en utgåva där även originalfilmen finns med som bonus. Lite synd att den inte följde med till Sverige.

1. Den klassiska frasen "Klaatu barada nikto" yppas i filmen, precis som i originalet. Denna fras har letat sig in i så skilda filmer som "Army of Darkness" och "Jedins återkomst" där den delades upp och blev namnen på tre figurer i Jabba De Hutts palats.

2. Titelns förklaring kommer i en mycket talande scen mot slutet av filmen.

3. Vi rationördar noterar att omslaget påstår att filmen är i 1.85:1 när den tydligt är i 2.35:1... Tur att det inte var tvärt om.

ANDERS JAKOBSON (2009-04-28)