Framkallar oroväckande många känslor

I "Tvivel" får vi följa nunnorna på Saint Nicholas Church School. Rektor Syster Aloysius Beauvier (Meryl Streep) är den stränge och principfasta nunnan som inte gillar Fader Flynns (Philip Seymour Hoffman) lite mer radikala metoder. Hennes kamp om att bevisa att Fader Flynn är en man med inte alltid så goda avsikter, när det gäller en av skolans unga pojkar, får henne att gå så långt som hon anser att hon måste. Syster James (Amy Adams) är nunnan som vill alla väl och som fullkomligen älskar att undervisa barnen i historia. En oskuldsfull nunna som tror gott om alla men som genom rektorns järnhand får smaka på känslan av att tvivla på folk och vad det innebär att säga ifrån och gå emot sina medmänniskor.

Streeps karaktär tvekar inte en sekund att till vilket pris som helst få fram sanningen om Fader Flynns avsikter gällande den enda svarta pojken på skolan. Pojkens mamma (Viola Davis) medverkar inte så mycket i filmen men när hon gör det så är det med bravur. Det är egentligen det som gör att filmen är så himla bra - skådespelarnas insatser. Filmen i sig är mycket bra, men säkerligen lyfter dessa tunga skådespelarnamn filmen till ännu högre höjder. Att "Tvivel" fick fem Oscarnomineringar är inget konstigt alls.

Det är svårt att med ord beskriva alla de känslor som dessa fyra levererar och då särskilt Streep som gör en briljant rolltolkning. Det ger extra effekt att Streep gjorde "Mamma Mia" innan denna film och i och med dessa två filmer tolkar två så vitt skilda personer. Då inser man hur stor skådespelare vi har att göra med.

Filmen är som sagt mycket välskriven och får hjärnan att börja fundera och klura över ämnet - tvivel. Det är mycket som inte sägs i filmen men som ändå kommer fram på ett obehagligt vis. Ibland kan miner, uttryck och blickar säga mer än tusen ord. Något man i "Tvivel" arbetat mycket med.

Filmen sätter igång många tankar och man inser ganska snabbt att en rannsakan av sina egna tvivel och fördomar börjar fumla runt oavsett man vill det eller inte. Dock anser jag att filmen kan kännas lite seg i sin helhet och även om den har massor att säga så kommer den aldrig riktigt igång förrän den är slut. Men alla de frågor som poppar upp i skallen gör den ändå till ett riktigt bra drama och den lämnar inte mig oberörd och även till viss del illa till mods.

I extramaterialet får vi i "From stage to screen" veta hur pjäsen blev till och hur den sedan blev film. John Patrick Shanley guidar oss i de problem som kan uppstå när en historia ska flytta från den teatraliska världen till bioduken. Det är riktigt intressant att filmen är inspelad på de platser i Bronx där regissören växte upp. De fyra stora skådespelarna blir även intervjuade om filmen och hur de upplevde inspelningen.

I "The cast of Doubt" blir Viola Davis, Meryl Streep, Philip Seymour Hoffman och Amy Adams intervjuade av Dave Karger från Entertainment Weekley.

"Scoring Doubt" berättar om musikens viktiga roll i en film. I "Sisters of Charity" får vi möta verklighetens nunnor som både ligger bakom några av filmens rollkaraktärer men som också hjälpt John Patrick Shanley i hans research inför "Tvivel".

1. Filmen är baserad på en pjäs med samma namn och utspelar sig i Bronx 1964. Pjäsen, även den skriven av John Patrick Shanley, belönades med Pulitzerpriset.

2. I en scen som utspelar sig på rektorns rum mellan Adams och Streep är Adams riktigt upprörd och gör så gott hon kan när hon ska ge Streep svar på tal. När hon har skällt färdigt säger Streep kort åt henne att sätta sig. Då går en glödlampa sönder och Streep påtalar att Adams lyckats förstöra den. Just den incidenten med glödlampan känns väldigt äkta och inte som att den fanns med i manus, men att den fick vara kvar eftersom den blev så naturlig och fick en bra effekt i filmen.

3. Syster James finns i verkligheten och hon och flera andra nunnor medverkar i filmen som kyrkobesökare.

MARIA EREMO (2009-05-20)
Utkomstår: 2009