Kärlek över generationsgränserna

"Breezy" från 1973 var den tredje filmen Clint Eastwoods regisserade, och den första där han inte själv var med och spelade. Att säga att actionhjälten här frångår de teman han vanligtvis intresserar sig för är att uttrycka sig milt, då rullen är ett harmlöst romantiskt drama om kärleken mellan en ung hippiebrud och en medelålders fastighetsmäklare.

Rollerna görs av Kay Lenz och William Holden, och trots att den förres karaktär delar namn med filmen är det snarare den senares som storyn är mest intresserad av. Han heter Frank och lever ett stillsamt liv efter skilsmässan från frun när den kringströvande Breezy en dag dyker upp utanför hans hem och vill ha lift in till stan. Trots att de är varandras motsatser blir detta inledningen på en nytändning i den cyniske Franks liv, och paret inleder snart en romans över generationsgränserna.

För Breezy verkar relationen inte innebära några större förändringar. Hon umgås fortfarande med sina hippiepolare, och Frank är mest som en ny pojkvän, om än en med högre ålder och ovanligt mycket pengar. Frank däremot har redan en massa skräp i bagaget som får honom att tvivla på det nya förhållandet, och dynamiken i filmen drivs på av skillnaderna mellan de två.

Det finns inte särskilt mycket mer att säga om storyn, då den är extremt linjär och okomplicerad. "Breezy" handlar om behovet av att på nytt upptäcka sig själv på ålderns höst, och för att illustrera detta använder den sig av romansen mellan en ung tjej och en (mycket) äldre herre, ett förhållande som Hollywood i stort väl får sägas vara något fixerat vid.

Regin är precis som berättelsen rak och enkel, utan att någon gång nå de höjder som Eastwood tagit senare delar av regissörskarriären till. I anspråkslösheten finner vi kanske även anledningen till den glömska som filmen idag fallit i, den fyller sitt syfte utan att vara speciellt minnesvärd.

Biografier, filmografier, bildgalleri

1. Eastwood gör en cameo i filmen, som en man som står och hänger på en pir.

2. Och när kärleksparet besöker biografen ser vi en affisch för "High Plains Drifter" som Eastwood gjorde strax innan "Breezy".