Vacker, tänkvärd, men seg kostymfilm

"The Duchess" är en filmatisering efter romanen av Amanda Foreman. Filmen utspelar sig i slutet av 1700-talets England bland hertigar och hertiginnor. Den handlar om den vackra och glamourösa Georgiana Spencer (Keira Knightley), en av den tidens mest fascinerande kvinnor. Inte ens fyllda 18 år gifter sig Georgiana med den betydligt äldre Duke of Devonshire (Ralph Fiennes) som har en önskan att hon ska ge honom en son som kan ärva honom. Det är egentligen det enda deras äktenskap går ut på från hans sida och när hans vackra unga fru föder honom flickor blir sprickorna i äktenskapet allt större.

Georgiana blir en modeikon, en politisk aktör, folkets älskling och älskvärd mor. Trots att hon har "allt" är jakten på kärlek desperat. Georgiana inleder en passionerad kärlekshistoria med Charles Grey (Dominic Cooper) och när hennes make tvingar in henne i det komplicerade "ménage à trois" tillsammans med hennes bästa väninna Lady Bess Foster (Hayley Atwell) blir "The Duchess" till en modern saga.

Att leva i ett sådant äktenskap som Georgiana gör måste vara allt annat än himmelskt. Det är ett kallt och kärlekslöst äktenskap som skulle fräta sönder vem som helst som har känslor. Att leva i slutet av 1700-talet som kvinna var ingen lätt uppgift då de i många mäns ögon inte var värda mer än hunden. Kvinnor var till för att föda barn och se vackra ut. För att se vackra ut krävdes det många lager kläder, korsetter, underkjolar, klänningar, peruker och massa andra tillbehör. Kanske inte så stor skillnad jämfört med i dag egentligen, men dock ser det mycket mer obekvämt ut. Kostymerna i filmen är halva behållningen då det är fantastiska kreationer som visas upp. Det är förmodligen mycket tack vare att huvudpersonen är en modeintresserad kvinna.

Filmen är vacker och tänkvärd, men alldeles för seg. Men det är ett problem med kostymfilmer från den här tiden, tempot är så här långsamt nästan jämt. Knightley gör en mycket bra insats trots att undertecknad personligen har svårt för hennes sätt att väsa fram repliker, nästan som att hon biter ihop tänderna. Ralph Fiennes är lika fenomenal som alltid och när han spelar sådana här osympatiska roller är han verkligen hemma. Även om filmen känns seg så händer det ändå en hel del under den tiden vi får följa Georgianas liv i både glädje och sorg.

I extramaterialet får vi i 40 minuter följa med bakom "Making of the Duchess" . Där får vi bland annat möta författaren Amanda Foreman som skrivit filmens förlaga. Foreman guidar tittarna i den riktiga Georgianas liv och hur det går att jämföra med prinsessan Dianas liv och de båda kvinnornas betydelse för folket. Även intervjuer med filmens skådespelare har klämts in under den här rubriken. Dessutom får man se att filmen faktiskt spelats in på platser och i byggnader där Georgiana levde. Och alla de kostymer som filmen bjuder på. Det är alltid intressant att höra vad människorna bakom filmen tycker och tänker, men det hade varit ännu mer uppskattat om det hade funnits svensk eller engelsk text.

I "Deleted scenes" får vi exakt det namnet avslöjar – bortklippta scener. De är dock inte så många och det på grund av ett tight inspelningsschema där de inte fanns tid med för många extrascener.

1. I en scen när Ralph Fiennes klär av Keira Knightley ser man tydliga märken efter hennes korsett. Helt uppåt väggarna att korsetterna satt så hårt men bra att de har med det i filmen, det känns mer realistiskt då.

2. Filmen vann en Oscar för bästa kostym vilket är fullt förståligt.

3. En rolig iakttagelse är att Keira Knightleys karaktär inte åldras någonting trots alla de år som filmen utspelar sig. Barnen växer och blir äldre men trots detta ser Knightley ut att vara i 20-årsåldern hela filmen igenom. Att hon sedan föder sex barn syns det inte ett spår av.

MARIA EREMO (2009-06-26)