DiCaprio och Crowe i lysande form

"Body of Lies" är en två timmar lång actionfilm som utspelar sig över stora delar av världen. USA är på jakt efter terrorister som man misstänker planera attacker som kommer att kosta många liv världen över. På fältet har man en av sina bästa agenter, Roger Ferris. Han befinner sig mitt i händelsernas centrum och tvingas till en hel del smutsiga beslut i USA:s namn. Till sin hjälp har han CIA-chefen Ed Hoffman som på tryggt avstånd övervakar allt via satellit. Han ser allt, hör allt och inget undgår honom.

När Ferris får vittring på storterroristen Al-Saleem tvingas han dessutom samarbeta med Hani Salaam och hans jordanska agenter. Ed gör dock det hela svårt för honom genom att bakom Ferris rygg driva sina egna projekt. Projekt som skadar Ferris förtroende hos Hani och dessutom håller på att kosta honom livet. Ferris själv kämpar dock på och mitt i allt detta elände träffar han Aisha och ljuv musik uppstår. Frågan är bara om det går att kombinera hans jobb med en kärleksrelation?

I huvudrollerna som Ferris och Hoffman ser vi Lenardo DiCaprio och Russell Crowe och båda gör riktigt bra ifrån sig. DiCaprio speciellt som den tuffe fältagenten men även Crowe är bra som den lite arrogante och självsäkre Hoffman. Filmens manus, som bygger på en bok av David Ignatius, håller spänningen på topp från första till sista bildrutan och trots att filmen är två timmar lång blir det aldrig segt och långtråkigt. Det blir mycket action, mycket skjutande och dessutom lite kärlek vid sidan om…

Extramaterialet består förutom kommentarspår av tre minidokumentärer. En om Ridley Scott, en om inspelningsplatserna och en om David Ignatius. Alla beskriver hur filmen spelades in men med lite olika vinklingar. De ger dock alla tillsammans en väldigt bra överblick av hur det gick till vid inspelningen.

1. Det finns en rätt grym scen där Ferris tagits till fånga och får utstå en hel del tortyr. En väldigt realistisk scen.

2. Efter att ha sett filmen kan jag inte hjälpa att tycka att det känns som om Leonardo DiCaprio har vuxit upp en del. Visserligen kräver rollen det men det känns ändå som all hans pojkaktighet är borta.

3. Russell Crowe är en mästare på att gå in i en roll. Han ser i stort sätt olika ut i alla sina roller och han gör det fantastiskt bra.

HANS-ÅKE LILJA (2009-07-09)