Oj, vad segt det här blev

Det hela börjar rätt intressant. TV-producenten Rainer är nummer ett inom tysk TV. Det är han som gjort de TV-serier folket tittar på. Det är han som har de bra idéerna. Det är han som står på toppen helt enkelt. Vad de flesta dock inte vet är att Rainer dessutom röker för mycket, dricker för mycket och knarkar för mycket. De som vet bryr sig inte, han är ju ändå deras kassako…

Allt detta förändras dock en natt när en märkbart påverkad Rainer blir påkörd av Pegah. Både Rainer och Pegah klarar sig och efteråt förstår Rainer att det inte var olyckliga omständigheter som orsakade deras krock. Pegah försökte döda honom. Anledningen var att ett av hans program falskeligen hade anklagat hennes morfar för dopingbrott vilket i sin tur ledde till att morfadern tog livet av sig.

Detta i kombination med olyckan får Rainer att omvärdera hela sin livssyn. Han slår sig samman med Pegah (som nu verkar ha förlåtit honom helt och håller) och en paranoid konspirationsgalning vid namn Phillip. Tillsammans kommer de på ett sätt att ta över de mätdosorna som tittarsiffrorna är baserade på och genom att göra så hoppas de kunna kontrollera vad TV-stationerna ska visa och därmed kunna utrota all typ av TV Rainer tidigare ägnat sig åt och istället får stationerna att satsa på kvalitetsprogram.

I samma veva som Rainers liv tar en drastisk vänding gör även filmen det. Från att ha varit en ganska intressant film om en egenkär TV-producent blir det nu en film om en revolution mot "meningslösa" TV-program vilket känns både segt och tråkigt. Filmen har några ljuspunkter och emellanåt glimmar den till men den är med sina knappa två timmar alldeles för lång och jag kommer på mig själv med att mer än en gång kolla på klockan. Hade man hållit sig till den handlingen filmen har de första 20–30 minuterna hade det kanske blivit bra men som den är nu är den mest ett sömnpiller, tyvärr.

Inget extramaterial.

1. Filmen är tysk och all dialog är på tyska. Originaltiteln är "Free Rainer – Dein fernseher lugt".

2. En av TV-serierna Rainer föreslår (och som vi även får se en trailer för) är en blandning mellan "Big Brother" och "Titanic" där rika och fattiga tävlar mot varandra och förlorarna kastas i vattnet.

3. Elsa Schulz Gambard i rollen som Pegah är den som gör bäst ifrån sig när det gäller skådespelarprestationerna i filmen.

HANS-ÅKE LILJA (2009-07-13)