Roligt men ändå inte jätteroligt…

I "Birds of America" får vi se ett familjeliv som skulle kunna få vem som helst att bryta ihop och kasta in handduken. Morrie tvingades tidigt kliva in som far åt sina syskon Jay och Ida när först deras far tar livet av sig och deras mor kort därefter blir sjuk och dör. När vi kommer in i filmen är de dock vuxna och Jay har just blivit misshandlad och sen överkörd. Han är dock inte sjukare än att han kan flytta hem till Morrie och hans fru Betty. Snart är även systern Ida där och katastrofen är ett faktum, eller?

Morrie tar fortfarande rollen som pappa till syskonen och då Jay verkar mer eller mindre galen och Ida flummar runt och försöker återfå sin gamla barndomskärlek blir det värre än någonsin. Morrie är nämligen påtänkt för en fast tjänst på skolan han arbetar på vilket i sin tur skulle kunna leda till att han och Betty äntligen kan starta den familj Betty längtar så efter. Jay och Ida ställer dock till problem med sitt irrationella beteende och det faktum att Idas barndomskärlek ska gifta sig och dessutom är bror till den man som kan hjälpa Morrie får sin fasta tjänst gör ju inte saken bättre.

I rollen som Morrie ser vi Matthew Perry och som vanligt är han rätt rolig. Här känns han dock lite gammal, trött och inte alls så rolig som jag hoppats. Han är inte direkt tråkig men… I rollen som hans fru ser vi Lauren Graham som vi tidigare sett i "Gilmore Girls" och hon gör sin roll riktigt bra. Speciellt i de scener med Jay där det blir lite pinsamt. Som Jay och Ida ser vi Ben Foster och Ginnifer Goodwin och även de får godkänt. I stort är "Birds of America" en rätt rolig film men långt ifrån så rolig som jag hoppats på.

Inget extramaterial.

1. I rollen som den lite fisförnäme grannen ser vi en underbar Hilary Swank.

2. I slutet av filmen är det en rätt äcklig scen med Perry som är förvånansvärt detaljerad.