Hur dumma Kenny blev galaxhjälte

Vem hade vågat tro att Kenny Starfighter (Johan Rheborg) skulle komma tillbaka efter drygt 10 år? Den skruvade tv-serien blev kult och någonstans kände regissörerna Carl Åstrand och Mats Lindberg att de inte riktigt var färdiga med den fumliga galaxhjälten. Hur blev han som han blev egentligen?

Ja, den frågan besvarar de i "origin"-historien "Kenny Begins". Även om Kenny har stora drömmar om att bli galaxhjälte så finns inte riktigt talangen där. General Sudoku (Brasse Brännström) stönar uppgivet åt den inkompetenta eleven och hoppas att han ska misslyckas med slutprovet så att han kan falla tillbaka till familjeföretaget och bli frisör precis som brorsan Lenny (Björn Gustafsson) och mamma Jenny (Sissela Kyle). General Sudoku anar inte att Kenny ska hamna i ett vansinnigt äventyr på planeten Jorden under självaste examen.

Strax intill planeten Mynta finns ett stort svart hål som planeten använder som soptunna. Där dumpas allehanda skit, men även den besegrade superskurken General Zings kraftkristall så att ingen ska komma åt den. Glassmogulen (!) Rutger Oversmart (Jan Mybrand), en deformerad krympling, vill komma över kristallen i och med att den innehåller en kraft som kan bota honom och ge honom en oanad styrka.

På Jorden haltar skolpojken Pontus (Bill Skarsgård) omkring med tandställning, dålig hållning och taskig syn. Ett ständigt mobboffer av så väl föräldrar, lärare och elever, olyckligt kär i duktiga Miranda (Carla Abrahamsen). Så klart stöter Pontus på kristallen och efter att ha snuddat vid den förvandlas han på bästa Peter Parker-vis från skröplig tönt till superstark snygging och får visserligen Mirandas uppmärksamhet, men kanske inte som han hade tänkt sig det hela.

Oversmart spårar kristallen till Jorden och i och med att kraften nu överförts till Pontus skickar han iväg en expedition, med brutala prisjägare för att ta fast honom. Kenny hamnar också på Jorden, han kraschar till och med rätt in i Pontus rum utan att veta vad som egentligen pågår, men strax får Kenny tillsammans med Pontus och Miranda uppleva ett äventyr de inte hade räknat med.

Ambitionen har varit att göra en långfilm i "Hollywoodstil" och även om alla specialeffekter inte riktigt håller måttet så är jag ändå lite imponerad av vad man lyckats åstadkomma. Däremot är filmen bara sådär. Den kanske roar barn, vilka så klart är den primära målgruppen, men jag gillar mest alla knäppa bifigurer som Björn Gustafssons Lenny Starfighter, Johan Glans knäppa superskurk Kapten Kaos, Pernilla Augusts elaka lärarinna och Cecilia Frodes underhuggare till Oversmart.

En liten brist är att Bill Skarsgård och Carla Abrahamsen för en så torftig dialog med varandra. Det blir aldrig någon riktig kemi mellan dem och det låter mest som de läser innantill.

Annars är filmen klart godkänd. Innerst inne är det kul med en skruvad historia som balanserar mellan att vara en parodi eller en hyllning till alla SciFi- och superhjältefilmer som finns, och ur en synvinkel kan man se "Kenny Begins" som en bra introduktion för barn innan de går vidare till "Star Wars" eller "Spider-man" - fast jag tror inte att barn egentligen behöver "Kenny Begins" som mellanlandning.

Extramaterialet är seriöst och bra och fastställer "Kenny Begins" som en ambitiös och seriös film på alla plan. Bakomfilmen är riktigt bra och ger både bakgrundsinformation och nedslag på inspelningen inklusive kommentarer från skådespelare och filmmakare.

Förlängning av detta blir det dels i en dissektion av en specialeffektsscen och dels i några bloggfilmer som ger lite djupare inblick i några karaktärer och så. Roligt och intressant alltihop.

Den bortklippta scenen visar hur Oversmart är elak mot ett barn, och togs väl bort av just den anledningen.

1. Filmen formligen kryllar av kända svenskar bland rollerna, ofta sminkade till oigenkänning. Jag fick backa och se om en scen för att fatta att självaste Eva Dahlgren gjorde en roll.