Western och skräck… samtidigt

"Evil underground" är något så ovanligt som en westernskräckis. Den utspelar sig i slutet av 1800-talet då en familj rövas bort av vad man tror är indianer. En grupp cowboys ger sig ut för att hämta hem familjen men upptäcker snart att deras fiende är något helt annat än indianer. Det de slås mot går under namnet Grävare och är ett slags monster som lever under jorden. De livnär sig på människor som de bedövar för att sen gräva ner i marken. När de sen ruttnat gräver de upp dem igen och äter upp dem.

Själva upplägget i filmen känns sådär. Det är lite kul att vi får något så ovanligt som skräck i kombination med western som dessutom utspelar sig i slutet av 1800-talet men samtidigt känns hela idén med dessa Grävare lite för överdrivet. De hål de lämnar efter sig känns alldeles för små (efter att vi sett dem) och dessutom ser de rätt larviga ut. Man har nämligen överdrivit en hel del i själva skapandet av Grävarna. De ser ut som en blandning av bränd hund och muterad människa. Specialeffekterna är dock rätt bra gjorda men tyvärr har man alltså tagit i lite för mycket.

Skådespeleriet är dock helt godkänt och i två av rollerna ser vi bland annat Clancy Brown och Doug Hutchison som de flesta säkert känner igen från en hel del andra filmer. "Evil underground" får godkänt för sin blandning av genrer men hade man dessutom tonat ner Grävarna lite hade filmen förmodligen kunnat bli bättre. Nu blir det godkänt men inte mycket mer.

Bonusmaterialet består förutom en trailer av två kortare bakom kulisserna-filmer. Den ena handlar om hur filmen spelades in och består av en hel del intervjuer och den andra, som är mycket mer intressant, handlar om hur man skapade Grävarna, vilket faktiskt är rätt kul att se.

1. Originaltiteln är "The Burrowers".

2. Doug Hutchison spelar som vanligt en rätt otrevlig typ.

3. Under en scen torterar de en indian genom att göra något med hans fötter. Jag kan dock för mitt liv inte se vad det exakt är de gör…