Jämt och bra när Internet gör entré

Något som irriterar mig lite med "moderna" "Simpsons" är att moderna tingestar som mobiltelefoner och datorer med Internet finns med. En självklarthet för att hänga med i tiden, men på något sätt tycker jag det känns fel i vår värld av gula figurer.

Det är i säsong 12 (2000-2001) som Internet gör entré i Springfield på allvar. I "The computer wore menace shoes" skaffar Homer en top-of-the-line-dator för $5000 och monterar upp den på köksbordet, för musen till munnen och beordrar: "Computer - kill Flanders!". När Lisa efter ett antal goda försök får igång datorn och nätet blir Homer snabbt en bloggare under namnet Mr X och avslöjar hemligheter om alla i Springfield.

Det är ett av många underhållande avsnitt i denna säsong som i sin helhet känns oväntat jämn och bra. En del avsnitt avslutas dock lite urflippat och lämnar helt och hållet seriens interna realitet, ungefär som det brukar vara i Halloween-avsnitten. "Treehouse of Horror XI" får för övrigt en sorts motpol i slutet av säsongen där en luffare berättar tre stycken "Tall tales" som är underhållande.

Det finns mycket kul i säsongen. I det 250:e avsnittet delas Springfield upp i två sidor och Homer lyckas övertala inga andra än The Who att spela på sin sida av staden. En annan musikalisk grupp som gästar i säsongen är N'Sync, i ett avsnitt där Bart, Milhouse, Nelson och Ralph bildar ett pojkband. Vi får även förklaringen till varför Homer är så himla dum, varför nördar alltid bli mobbade, träffa Krustys okända dotter, vara med när Flanders hedrar sin döda frus minne genom att bygga upp Praiseland, se familjen Simpsons få tennisnoja och åka på safari samt vara med om vad som händer när skolan blir insnöad.

Fanfavoriten Sideshow Bob gör en efterlängtad comeback, men den här gången vill han inte döda Bart... En annan fanfavorit är så klart den cyniska Comic Book Guy - vars gestalt pryder hela boxen - som i "Worst Episode Ever" både får hjärtattack och bli kär i stadens andra cyniska person, allt medan Bart och Milhouse tillfälligt får ta över butiken Androids Dungeon.

Säsong 12 är som tidigare konstaterat både jämn och bra och helt klart en uppryckning från sin direkta föregångare. Nu är det bara att fundera på vilken secondary character som kommer att pryda nästa box... Jag hoppas på Jasper!

Extramaterialet är av ungefär samma slag som funnits på alla boxar sedan starten. Kommentarspår av producenter, manusförfattare, regissörer, animatörer, skådespelare och gäster på alla avsnitt, vilket alltid är trevligt. Roligt att notera är att både Roger Daltrey från The Who och Chris Kirkpatrick från N'Sync är med på de avsnitt de gästar i.

Ett annat sorts kommentarspår är "A bit from the animators" där tre animatörer pratar om ett par utvalda avsnitt och ritar på skärmen. De diskuterar hur man ritar vissa av figurerna och noterar sådant som man annars kanske inte skulle tänka på i första hand. Även om det sällan blir snyggt när de ritar på skärmen så är det ändå intressant att se. Betydligt roligare än att klicka igång storyboard/animatic-jämförelser som det går att göra på några avsnitt.

Borttagna scener finns att slå på så de bakas in i avsnitten på de ställen där de ska vara, eller så kan man se alla på en rad på den sista skivan. Där finns även några reklamfilmer där The Simpsons är med och några originalteckningar. Det finns även en kort liten film från "The Global Fanfest" som ägde rum en regnig dag för snart 10 år sedan. Jag får en lätt obekväm känsla av den här filmen, som om själva evenemanget inte var så lyckat, men det kanske mest beror på att publiken plågas av riktigt kasst väder.

I och med att detta är Comic Book Guys-box så har man samlat ihop hans bästa scener i ett litet montage. Han gjorde entré redan i säsong 2 och det är som alltid lite chockerande att se bilder från de tidigaste säsongerna. Kvaliteten har tydligt förbättrats...

Det enda jag inte nämnt ännu är Matt Groenings traditionsenliga hälsning och möjligheten att se och höra avsnittet "Homer vs Dignity" på fyra olika språk. Efter att ha klickat lite på "audio"-knappen på fjärrkontrollen kan jag snabbt konstatera att inget av de representerade länderna (bland annat Italien och Portugal) matchar originalrösterna alls.

Trevligt, men kanske inte helt upphetsande extramaterial överlag, men kommentarspåren är som alltid givet runda två.

1. Det är, som man förstår av framsidan på boxen, serietidningstema på hela förpackningen. Inlagan är precis som i förra boxen en sorts dragspelsförpackning, men det är lättare att få ut skivorna den här gången. Inlagan är täckt av en stor illustration som tagen från en seriemässa där figurerna i "The Simpsons" är utklädda till både kända och okända hjältar. Boxen finns även med Comic Book Guys huvud i utbuktad plast precis som de tidigare boxarna.

2. I avsnittet "Insane Clown Poppy" gästar bland annat författarna Stephen King och Amy Tan. Båda två är tillsammans med Matt Groening och en rad andra författare med i "hellre än bra"-rockbandet Rock Bottom Remainders.

3. Översättaren/översättarna gör ett par praktblunders. Här är några favoriter: den av mig så älskade och av Homer så hatade läsken Mountain Dew översätts till "källvatten", "ranch dressing" blir "gödsel" två gånger på raken, vilket är lite märkligt i och med att Homer får i sig kopiösa mängder genom en brandslang. Värst av allt är dock översättningen av Apus namn som på svenska blir "en skithög" ("a poo" antar jag). Bra jobbat!

ANDERS JAKOBSON (2009-09-07)