Betnér underhåller utan röd tråd

Jag har i tidigare recensioner av ståuppframträdanden uttryckt en åsikt om att jag upplever det svårt att recensera sådana, och det tycker jag fortfarande. Ståupp bygger på snabba skämt och det är väl egentligen endast i undantag som det känns som det finns någon röd tråd genom hela uppträdandet.

Magnus Betnérs nya DVD - "Tal till nationen" - påminner ganska mycket om den förra "Inget är heligt"; ingen röd tråd utan en övergång från fildelning till Obama är fullt naturlig. Den övergången kommer ungefär halvvägs och leder oss in i en lång och utdragen genomgång av "alla" amerikanska presidenter och huruvida de borde dömas för brott mot mänskligheten. Betnér lägger påläst fram sina argument men möts inte av några stående ovationer. Lite för smart för publiken kanske?

Inledningsvis verkar föreställningen gå ut på att sammanfatta året och bemöta alla som blivit arga på honom. Det är rätt många när det kommer till kritan, och det är inte så konstigt när Betnér har en ganska sur stil på sin ståuppkomik och ofta säger sådant som passerar gränsen i betydelsen "vad alla kan uppskatta". Han nämner vid ett tillfälle att en besökare på den föregående förställningen reste sig och gick när han pratade om Israel. Detta kan i och för sig ingå i manuset, men jag tror inte det.

Föreställningen känns lite ojämn, vilket kanske mest beror på att jag inte är så där överförtjust i Betnér. Han har absolut en plats i den svenska ståuppfloran och han har både hjärna och humor, men det faller mig inte helt på läppen. Bland de roligare utläggningarna är en inledande bit om svensk alkoholpolitik och statens inställning till spel och dobbel. Lite senare kommer funderingar kring religion där han konstaterar att mycket handlar om "gris och hatt" inom religionen.

Betnérs styrka är att han bryter ned småsaker i ännu mindre delar och belyser det absurda i just alkoholpolitiken och religionen till exempel.

Som extranummer får vi 20 minuter som håller sig en bra bit under bältet, vilket är ytterligare ett exempel på att han verkligen går från ytterligheter till ytterligheter under de 90 minuterna.

Ingen föreställning jag kommer att titta på regelbundet, men den kan säkert åka på fler gånger när man är på rätt humör.

De bortklippta scenerna är fyra till antalet, där den första är en introduktion av Henrik Schyffert där han mest förklarar att de spelar in och att de behöver lite publikbilder innan showen. Nästa är ett litet avbrott i showen när en mick strular och de sista är lite skämt om bland annat telefonförsäljare och Norge.

Merparten av extramaterialet kommer från tv-programmet "I ditt ansikte" där Magnus Betnér kör ståupp för de som vanligtvis är "offren" i hans föreställningar, i det här fallet kyrkan, "Ärtans vänner" - en organisation med svenska män i New York, Aftonbladet, Greenpeace, MUF och muslimer i form av ett besök i en moské. Det är ett genialt upplägg. Situationerna gör att jag skruvar på mig ibland, men det är väldigt kul. Biten i kyrkan är rarast. En tveksam präst zoomas in inledningsvis, men allt eftersom börjar han dra på munnen. De övriga har mer karaktären av att hjärtliga skratt går över i pressade he-he-he när Betnér ökar tempot. Roligast är urladdningen på vad som verkar vara ett ledningsmöte hos Aftonbladet, medan moskéshowen aldrig riktigt får fart. Mycket underhållande är det i alla fall, och egentligen bättre än huvudshowen.

Erik Haags bakomfilm är tämligen annorlunda. Det är inget annat än ett läkarbesök i två omgångar. Kameraman Haag vill dock betona ordet "bakom" i bakomfilm, men hur det går får ni se själva. Annorlunda är det i alla fall. Vad som är intressant att notera är att Betnér framstår som mycket mer sympatisk när han är sig själv, vilket gör det ganska tydligt att han går in i en överdriven version av sig själv när han står på scen, men det gör väl alla ståuppare mer eller mindre.

Musikvideon med Danko Jones har egentligen ingenting med Betnér att göra, förutom att låten är med som vinjett på DVD:n.

Avslutningsvis får vi en annorlunda filmad snutt på engelska. Materialet känner man igen från huvudfilmen, men formen är skapligt annorlunda. Betnér är i en kyrka och delvis i bikten och nästan alltihop är hans religiösa bitar.

Betnér är oväntat stabil på engelska. Kanske en framtida karriär? Kanske är detta klipp gjort för att etablera sig i engelskspråkiga länder?

1. När Magnus kör en bit på engelska så påminner han väldigt mycket om Denis Leary.

2. Vad får man om man korsar en lemur med en kiwifrukt? Fredrik Reinfeldt.