Slemmig McConaughey möter spöken

Hela storyn är uppbyggd efter Charles Dickens klassiker "En julsaga". Likheterna slår ner som en bomb direkt när första spöket visar sig. Ett ganska smart, men lite för enkelt sätt, att bygga upp en film på. Först känns det riktigt dåligt att sno en idé så rakt av. Det är som att manusförfattarna inte har haft ork att komma på något eget. Istället har de gjort om klassikern till nutid där de tre andarna som besöker Uncle Scrooge i julsagan, i den här uppsättningen är kvinnor i Connors liv. Filmen rullar dock på och till slut köper man kanske idén i alla fall.

Connor Mead (Matthew McConaughey) är en världsberömd fotograf och den typiska bilden för en riktig playboy. Mellan sina fotograferingar lever han livet och damerna avlöser varandra i en rasande fart. Ingen lyckas snärja honom och kärleken det tror han inte på över huvud taget. Connor har allt man kan önska sig – utom just kärlek. Men eftersom han inte tror på kärleken är det heller inget han saknar. Snarare är det så att han gjort allt som står i hans makt att hålla sig borta från allt som kan liknas vid kärlek under nästan hela sitt liv.

När han en dag tvingas tillbaka till sitt barndomshem i samband med att hans yngre bror ska gifta sig börjar det förflutna att göra sig påmint. Med på bröllopet finns nämligen Connors första kärlek Jenny (Jennifer Garner) och en rad före detta flickvänner hälsar på hos honom.

Den slående likheten (stulna idén) med "En julsaga" känns okej när Connor faktiskt gör en liknelse med den i filmen. Då visar man att stölden är genomtänkt och på något vis känns det mer okej då. Connor får träffa tre spöken som tar honom med till hans förflutna, nutid och framtid. Allt går ut på att få honom att ändra sig så att han slipper dö ensam och olycklig. Connors stora förebild är hans bortgångne farbror Wayne (Michael Douglas) och det är Wayne som vill se till så att Connor blir lycklig och inte gör samma misstag som han.

Filmen är ganska simpel och inte speciellt bra. Ytterligare en i raden av kärlekskomedier som inte lyckas med det där lilla extra. Man vet vad man får och förväntar man sig inget annat funkar det säkert alldeles utmärkt. McConaughey är utmärkt bra på att spela sliskig, dryg och svinig. Han har gjort det förut och han lyckas med det även i den här filmen. Dock får man förståelse för varför han är så slemmig, efter att ha sett Waynes skola med Connor där han lär upp honom att bli en riktig kvinnokarl.

I extramaterialet bjuds vi på borttagna scener och en trailer. Mer än så blir det tyvärr inte. De människor som gör trailers till filmer borde verkligen ha en egen kategori när det är dags att dela ut priser. Det är helt otroligt hur de kan göra en trailer så att filmen verkar kalasbra som inte alls är det. De borttagna scenerna känns som vanligt helt rätt att de blivit just borttagna. De känns sega och tillför inte storyn något.

1. Lacey Chabert från "Ensamma hemma" spelar den blivande bruden. Lilltjejen har växt upp men ser precis likadan ut och spelar ungefär samma roller som alltid.

2. Brudens far spelas av Robert Forster som trogna tittare är vana att se som Arthur Petrelli i "Heroes".

3. Brudens mor, Anne Archer, är även hon känd från tv-seriernas värld. "Ghost Whisperer" och "Privileged" är de två senaste serierna vi har sett henne i.