Välgjort och brett om invandring

I "Crossing Over" målas det med breda penseldrag för att ge en nyanserad bild av den illegala invandringen vid gränsen i Los Angeles i USA. Harrison Ford spelar veterangränspolisen Max Brogan som av sina yngre kollegor hånas för sin blödighet och medkänsla för de människor han möter i sitt jobb. Vid en razzia i en fabrik är det en ung kvinna (Alice Braga) som vädjar om hans hjälp då hennes son finns hos en kvinna som definitivt dumpar honom på gatan om han inte hämtas. Brogan skakar på huvudet åt hennes vädjan, mest för inte bjuda kollegorna på mer stoff för förnedring, men på kvällen, när han stärkt sig med en stadig whiskey och klappat katten, kan han inte släppa det hela.

Han dras in i en härva där en mor och en son separerats och han måste göra allt han kan för att återförena dem.

Men illegal invandring är inte bara mexikanska flyktingar som betalar "coyotes" för att komma över gränsen. I filmen möter vi Gavin (Jim Sturgess) och Claire (Alice Eve). Gavin är en lovande musiker med judiskt ursprung som försöker använda sin religion, som han alls inte utövar, som en sista väg till sitt Green card. Claire, å sin sida, är en australiensisk skådespelerska som söker lyckan i Los Angeles, har inget arbetstillstånd längre och överväger drastiska åtgärder, som att skaffa förfalskade papper. Men av en slump krockar hon med imigrationsagenten Cole Frankel (Ray Liotta) som erbjuder en annan lösning. Claire tvingas förnedra sig genom att gå sängvägen.

Filmen listas som thriller och det finns ett ganska stort thrillermoment som även det innehåller Brogan. Hans närmaste kollega är iranien Hamid Baraheri (Cliff Curtis) vars familj är på väg att få amerikanskt medborgarskap. Hans syster (Melody Khazae) är född i Amerika och har blivit familjens svarta får, och plötsligt hittas hon mördad och Brogan engagerar sig även i detta fall.

Men filmen är lika delar drama och det mest hjärtskärande är historien om femtonåriga Taslima (Summer Bishil) som efter en uppsats där hon försöker sätta lite perspektiv på motiven för 911-attackerna anklagas för att vara terrorist och sätter hela sin familj i farozonen. Utan tvekan måste jag säga att det skådespel Bishil bjuder på här är bland det mest trovärdiga jag sett på film. Det finns inte en sekund i hennes agerande där man tvekar på vad hon säger, hur hon agerar eller hur hon känner. Hon är den femtonåriga flickan fullt ut.

Harrison Ford gör en stabil insats där hans faktiska ålder ger trovärdig tyngd till karaktären. Överlag är "Crossing Over" en väldigt välgjord film som trots sina spretiga historier tydligt vävs ihop på ett naturligt sätt.

Det är även en tänkvärd film, och det breda blicken på ämnet gör den till en intressant och melankolisk upplevelse, och tämligen fri från klassisk försköning à la Hollywood. En stark dramathriller med andra ord.

Ingenting.

1. Man behöver inte tänka speciellt hårt för att inse att thrillermomentet handlar om ett så kallat "hedersmord", men National Iranian American Council protesterade mot detta och det hela tonades ned och fick en lite annorlunda karaktär. I samband med det försvann en roll ur filmen som Sean Penn spelade, dock enligt hans egen önskan. Trist.

2. Filmen innehåller så vitt jag kan minnas den första referens till imdb.com som jag varit med om.

3. Filmen är skriven och regisserad av Wayne Kramer som är en förhållandevis ny filmskapare. Hans ursprungliga klippning av filmen var 140 minuter, men efter gnäll från bolaget skars en halvtimme bort.

ANDERS JAKOBSON (2009-10-18)