Kärleken drabbar alla åldrar

En film med många tillfällen för eftertanke. Våga satsa på det hjärtat säger dig och livet är för kort för att inte leva det.

En hyllad romantisk film med Dustin Hoffman och Emma Thompson i huvudrollerna som Harvey Shine och Kate Walker. Harvey är amerikanen som lever på att skriva låtar till reklamfilmer och Kate arbetar på Heathrow. Deras vägar möts när Harvey flyger till London för att närvara vid sin dotters bröllop. En dotter han inte har någon vidare bra relation till och det blir klart ganska tidigt att han inte har funnits där för henne sedan skilsmässan från sin exfru. Istället har mammans nya sambo blivit den som dottern tyr sig till och han är den som agerar pappa i familjen. Även om man förstår att Harvey satt sig i situationen alldeles på egen hand går det inte att låta bli att tycka synd om honom. För nog sjutton gör det ont i hjärtat när dottern ber sin styvpappa föra fram henne till altaret och inte sin biologiska far.

Kate bor i London och är singel. Den person som ringer henne flera gånger varje dag är hennes mamma, som även hon är lever ensam. Mammans krävande beteende kväver Kate och deras förhållande till varandra är allt annat än sunt. Hennes arbetskamrater försöker para ihop henne med män men ingenting blir rätt och Kate känns bara utanför. Hon vill hitta någon men är samtidigt livrädd för att släppa in någon i sitt liv och lever därför hellre ensam för att slippa att bli sårad.

Två sårade själar någonstans i 50-60-årsåldern. När Harvey missar sitt flyg tillbaka hem möts de för andra gången av en slump och ett samtal i flygplatsbaren förändrar bådas liv.

"Last chance Harvey" trycker på många självklara och ibland kanske lite ömma knappar. Den visar tydligt att alla familjer har sin egen skit och oavsett ålder och var du bor tvingas du dras med din ryggsäck i alla möjliga tänkbara situationer. Det som dock sker i filmen är att den får en att börja fundera och ifrågasätta om inte livet är för kort för att vi inte ska leva det ända ut. Kate och Harvey får båda som en andra chans men frågan är bara om de är villiga att våga ta den. Visst kan det vara läskigt att välja en väg som inte alls känns lika säker, men kanske är det just det som krävs för att livet ska ge dig det där som du egentligen söker efter.

Filmen är känslosam rakt igenom. Den klarar däremot av att undgå att bli så där sliskigt känslosam som en del amerikanska filmer kan bli. Kanske beror det på att den utspelar sig i England och inte i USA och kanske gör engelsmännen sitt så att alla kommer ner lite på jorden.

Den känns tyvärr lite seg ibland men det är också en riktig tänkarfilm som sätter igång hjärnans tankeverksamhet. Den är romantisk och den är fin. Våga släppa in för att få kärlek. Det är exakt det filmen och livet handlar om.

1. Det är skönt att se att huvudkaraktärerna kan få gå emot strömmen lite. Dustin Hoffman är väldigt liten medan Emma Thompson är en ganska stor lång kvinna. Befriande.

2. Vid två tillfällen ser man tydligt att bakgrunden är en kuliss. Jag vill slippa sådant 2009.

3. Missa inte eftertexterna. Där får vi lite mer efter att filmen egentligen officiellt har slutat.