Is this it? Ja, förmodligen…

Inför Michael Jacksons film "This is it" hade jag ärligt talat inga som helst förväntningar. Jag trodde att det mest skulle bli en två timmar lång musikvideo som passat bäst på MTV eller liknande kanaler. Men jag måste faktiskt erkänna att jag blev positivt överraskad. Visst, det är en hel del sång och dans men det är ju lite vad Jackson handlar om och visst stundtals blir det lite för mycket. Men då man har varvat detta med scener där Jackson och någon musiker diskuterar hur en låt ska låta, eller en scen där Jackson beskriver hur han vill att dansarna ska röra sig, eller en annan liknande scen så funkar det ändå. Det blir samtidigt rätt uppenbart att Jackson trots allt inte är så annorlunda. Han är som vilken hårt arbetande storstjärna som helst. Dock är han väldigt pedantisk.

Klippen vi får se är en salig blandning av olika repetitioner där Jackson filmats ur olika vinklar med olika kläder på sig. Kvalitén varierar lite beroende på hur de filmats. Från början var det nämligen aldrig tänkt att denna film skulle visas offentligt. Tanken var att Jackson skulle ha dem till sin privata samling, men nu finns de alltså här till allmänt beskådande.

Så, under drygt två timmar får vi alltså se showen som aldrig blev av övas in. Jackson skulle göra 50 konserter men tyvärr gick han tragiskt bort bara åtta dagar innan gänget skulle bege sig till London för att köra skarpa repetitioner på plats. På de klipp som visas kan man dock inte ana att Jackson är dålig. Han ser väldigt pigg ut även om han ibland ser lite för smal ut i vissa klipp men han har ju alltid varit rätt smal så det är inget man reagerade på. Det har även gått rykten om att man skulle ha använt look-a-likes i filmen men gjorde man det så var det inget jag märkte… vilket i och för sig är hela idén med look-a-likes eller hur?

Oavsett vad man tycker om Jackson går det inte att sticka under stolen med att han var en stor underhållare. Han kunde skriva låtar, han kunde sjunga, han kunde dansa. Han var helt klart en stor entertainer och det är definitivt en stor förlust att världen inte fick se hans konserter för efter att ha sett "This is it" kan man lätt konstatera att de hade blivit storslagna. Tyvärr tror jag dock att detta verkligen är IT. Jackson är borta och det som återstår är nyutgivningar av sådant vi redan sett och hört. Kanske finns det någon sista låt kvar som dyker upp vad det lider men det är nog allt.

Ingen kan säga annat än att dokumentären om Michael Jacksons tänkta comeback är väldokumenterad. Ett litet problem är att detta extramaterial egentligen blir lite samma sak som själva dokumentären. En sorts förlängning av den. Då denna dokumentär aldrig var tänkt att visas offentligt finns det heller inget egentligt bakom kulisserna-material. Själva dokumentären är bakomfilmen och detta skulle då bli bakom kulisserna-filmerna till bakom kulisserna på Michael Jacksons återkomst…

Nåja, hur som helst finns det gott om material vad man än vill kalla det. Det är filmer om hur man repeterade, hur man ljussatte scenen, hur man använde pyrotekniken, hur man använde sig av 3D-effekter och så vidare och så vidare. Vi får en närmare till på musiker och dansare och hur de övade och slipade på det som skulle bli den största showen någonsin.

Vi får ett bildgalleri, vi får se hur man gjorde "Smooth Criminal"-filmen som skulle introducera låten under konserten. Vi får se själva filmen, vi får se en inledningsfilm till "Thriller" framträdandet med mera med mera. Det tar aldrig slut... Vi får se auditions för dansare, vi får en minnesstund över Jackson och vi får se vad han skulle ha haft på sig under konserten om den nu blivit av

Ja, som framgår finns det nästan lika mycket material bland extramaterialet som i själva filmen men det blir ändå aldrig tråkigt. Det hela är så fascinerande att man sitter som klistrad. Jackson var en väldigt fascinerande man och det säger jag utan att vara ett jättestort fan av hans musik…

1. Kolla den yngre tjejen som spelar gitarr med Jackson. Här står hon på scen med en av världens största underhållare och helt kollungt tuggar hon tuggummi och lirar som han vore vem som helst. Tuff tjej!

2. Gång på gång när jag ser dokumentären slås jag av hur tragiskt det är att detta aldrig blev av. Det hade blivit storslaget och förmodligen något vi aldrig tidigare skådat.

3. Många av de som var med under repetitionerna fjäskar rätt bra för MJ som de kallar honom. Det är nog inte mycket han inte får om han ber om det.

HANS-ÅKE LILJA (2010-03-12)