Bullock är en mästarinna rom-coms

"The Proposal" är den perfekta romantiska komedin. Den har exakt det som förväntas av den här typen av film. Inga konstiga överraskningar utan ren och skär romantisk underhållning.

Margaret Tate (Sandra Bullock) är den bitchiga förlagschefen som Andrew Tate (Ryan Reynolds) arbetar för. Margarets attityd liknar Meryl Streeps tolkning av Miranda Priestly i "Djävulen bär Prada". Har ni sett den filmen så förstår ni på ett ungefär hur Bullocks karaktär är till en början i den här filmen. När Margaret får veta att hon ska utvisas från USA tillbaka till sitt hemland Kanada gör hon vad som helst för att få stanna. Därför meddelar hon plötsligt att hennes hönsade assistent Andrew och hon ska gifta sig. Andrew ställer upp på idén men kräver vissa villkor i utbyte. Det hela resulterar i en weekend hos Andrews familj i Alaska där hans farmors 90-årsdag ska firas. Givetvis faller hon för hela Andrews familj och den iskalla bitchen försvinner mer och mer. Istället växer den lilla sköra och sårbara flickan fram och det visar sig att Margaret har ett stort men sårat hjärta.

Till en början är Margaret naturligtvis helt fel för Alaskas miljö. På skyhöga klackar utmärker hon sig på fel sätt och allt är precis som det ska vara i denna genre. Bullock är en mästare på komedier och har så varit redan från den dagen hon blev känd av den stora folkmassan. Hon har den rätta charmen och timingen som krävs för att det ska bli roligt, sevärt och underhållande. Även om några scener i filmen är lite småtöntiga och man kanske skäms lite grann så har jag överseende med dem. Bullock räddar det mesta hon medverkar i (bortsett från "Speed 2") och även här känns allt bara så naturligt med henne. Filmen har flera roliga scener. Den med den lokala strippan Ramone är kul och den stela Margaret är i världsklass. I den här filmen är det även första gången vi tittare får se så mycket av Bullock. Aldrig tidigare har hon visat sig så naken och det är så klart lite främmande, men också skönt att se att en kvinna i hennes ålder (45 år) vågar vara stolt för den hon är.

Med Bullocks perfekta insats och Ryan Reynolds träffsäkra rolltolkning blir "The Proposal" till en alldeles utmärkt romantisk komedi som absolut går att se flera gånger om. Den har kärlek och humor men även allvar och eftertanke. Visst blir det även några glädjetårar som letar sig fram mot slutet. Det är alltså exakt som det ska vara. Att filmen sedan utspelar sig i det magnifika Alaska gör inte saken sämre. Vilken otrolig miljö. Inte konstigt att man blir kär.

I extramaterialet får vi två borttagna scener: "phone message" och "walk and talk". Två scener som jag faktiskt gärna hade haft med i filmen. I "alternate ending" bjuds vi helt enkelt på ett alternativt slut. Det vi får i filmen är hundra gånger bättre. Mer avskalat och inte alls så töntigt som det slut som valdes bort. Bra val.

"Outtakes and other absurdities from 'The proposa'l" ger bloopers och flera inblickar i hur det var under inspelningen. Även en hel del flirtande och tramsande från filmens regissör och några av skådespelarna. Teamet verkar helt klart ha haft väldigt roligt under inspelningen. "Audio commentary" ger oss hela filmen med ljudkommentarer från Anne Fletcher och Peter Chiarelli.

1. Malin Åkerman spelar Andrews exflickvän Gertrude. Klart man blir stolt av att se henne på duken. Hon är en frisk och naturlig fläkt.

2. Jag skulle inte ha något emot att byta hår med Bullock. Det är svårt att låta bli att stirra på det där fantastiska hårsvallet.

3. Kolla in sluttexterna. De är en liten film i sig självt.