Överdriven action med bra effekter

Autobots, Bumblebee och Sam Witwicky är alla tillbaka. Autobots stannade kvar på jorden för att finnas till hands om de onda transformerna skulle komma tillbaka. Bumblebee bor i Sams garage och har fått jobbet som Sams bil. När vi kommer in i handlingen känner dock Sam att det räcker. Han har fått nog av Transformers och bestämmer sig för att flytta hemifrån och börja på universitet. Sorgen från framförallt han mamma är stor när hennes lilla kille ska flytta hemifrån. Men även Bumblebee är nära till tårar, eller ska jag säga spolarvätska, när Sam berättar att han inte kan följa med honom.

Allt löser sig dock då de elaka Transformerna återigen försöker förstöra jorden. Den här gången är de ute efter en maskin som, om de får igång den, kommer att utplåna solen och på så vis även utrota hela mänskligheten. Frågan är bara var manicken finns. Autobots släktingar gömde den nämligen någonstans på jorden för en herrans massa år sedan och idag vet ingen var den är… eller rättare sagt, ingen visste var den fanns innan Sam började se en massa tecken som i hans huvud är en karta till solförstöraren.

"Transformers: De besegrades hämnd" hänger bra ihop med den första filmen men tyvärr har man även här gjort den alldeles för rolig. Det är alldeles för mycket skämt och one-liners för att det ska bli bra. Samtidigt spar man inte på krutet när det gäller action. Det jagas, skjuts, slåss och förstörs så det står härliga till men även här har man tagit i för mycket. Av filmens två och en halv timme skulle man lätt kunnat klippa bort 30 minuter av överflödig action.

Hade man minskat på komedin och kortat filmen lite hade detta kunnat bli riktigt bra. Specialeffekterna är oftast strålande och precis som i första filmen är både Shia LaBeouf (Sam Witwicky) och Megan Fox (Sams flickvän Mikaela Banes) riktigt bra i sina roller. Nu har man dock inte gjort så och det resulterar i att vi istället får en seg film där den viktiga handlingen antingen skämtas bort eller försvinner i storslagna scener där man förstör så mycket det bara går. För även om vissa scener är rätt imponerande så blir det fort tråkigt att se Transformers, på det ena mer fantasifulla sättet än nästa, försöka ha ihjäl Sam.

I denna blu-ray-utgåva av "Transformers: De besegrades hämnd" finns det en hel skiva extra med bonusmaterial förutom det kommentarspår som finns med på den skivan filmen ligger på. Och vad man än tycker om filmen så kan man inte annat än konstatera att den är väldokumenterad.

Först får vi en dokumentär som är hela två timmar och femton minuter lång vilket är rätt imponerande med tanke på att själva filmen är två och en halv timme lång. Här går man igenom allt från första filmen till dess att "Transformers: De besegrades hämnd" är färdig. Vi får höra folk berätta om manusskrivandet, redigeringen, specialeffekterna och så vidare. Allt man kan tänka sig. Den är dessutom riktigt bra strukturerad och organiserad.

Utöver denna får vi även följa regissören Michael Bay under ett hektiskt dygn där han dels ska färdigställa filmen samtidigt som han ska göra reklam för den och delta vid världspremiären i Japan. Minst sagt ett hektiskt dygn.

Det finns info om alla transformers och hur de utvecklats från serieformat till filmformat och allt däremellan. Man kan välja en bil och se den förvandlas till en Transformer eller ta en djupare titt på vissa scener där man även kan jämföra dem med rörliga storyboards för att se hur de utvecklats. Sen har man även petat in borttagna/alternativa varianter av vissa scener, en musikvideo med Linkin Park samt några trailers för filmen.

Fullmatat är med andra ord bara förnamnet för denna bonusdisk.

1. John Turturro dyker upp i en roll i filmen och som vanligt är han väldigt underhållande.

2. Varken University of Pennsylvania eller Princeton University ville få sina namn nämnda i filmen då de ansåg att scenen där Sams mamma av misstag äter bullar med knark i var skadlig för dem.