Vad var det som hände egentligen?

När de två systrarna med familjer samlas för att fira nyår ihop verkar det mesta tyda på att det ska bli en rätt trevlig tillställning. Visst en tonårsdotter skulle hellre vara på en hipp fest i stan än fast på landet med släkten och den ena ungen är det något fel på som gör att han mest sitter och stirrar in i väggen men för övrigt är det mesta rätt bra. Åtminstone till en början i all fall…

Rätt vad det är börjar dock ungarna bli sjuka och spy upp något geggigt och efter det är det inget som är sig likt. På det ena slugare sättet än det andra börjar de ge sig efter föräldrarna. Till en början är det ingen som inser vad det är som händer utan de tror mest att det är bisarra olyckor som händer men som tur är så är tonårsdottern mer uppmärksam än de andra och listar ut att ungarna är ute efter de vuxna, vilket även inkluderar tonårsdöttrar.

Så långt är upplägget bra men det håller inte hela vägen. Vi får aldrig riktigt veta varför ungarna ger sig på de vuxna. Vi får veta vad det är som gör att de ger sig på dem men inte varför. Dessutom har man inte lyckats få tag på värst bra ungar till rollerna. De levererar sina repliker men en del saknar helt inlevelse och det känns inte alls övertygande. Nu gäller detta visserligen inte alla men tillräckligt många för att det ska märkas och att man stör sig på det.

Lägg till allt detta ett rätt obegripligt slut och vi får något som till en början verkar lovande men som tyvärr inte helt håller ända in i mål. Halvvägs in i filmen sitter man mest och hoppas att det ska ta slut och när det sen väl gör det sitter man och undrar vad det egentligen var som hände. Och det är som alla förstår inget vidare bra betyg på en film.

Inget extramaterial.

1. Filmen är full av slarv. Det är scener där bilar efter att ha krockats är helt oskadade och ungar som körs på och sen helt plötsligt ligger långt ifrån bilen… Inte bra.

2. Filmens fyndiga tagline lyder "You brought them into this world. Now ... They will take you out" vilket kanske inte är helt lyckat eller?