En rörig men ändå riktigt bra säsong

Sällan har en TV-serie haft så många karaktärer som "Heroes". Det finns folk som har krafter, det finns folk som saknar krafter. En del av de med krafter är goda medan andra är onda och detsamma gäller de som inte har krafter. Problemet för oss tittare är att hålla reda på vem som är vem och vilken av ovan nämnda kategori de tillhör. Lösningen är att göra som jag gjort, vänta tills serien släpps på DVD och sen klämma hela säsongen under en vecka. Skulle man sett den "live" på TV hade det förmodligen varit rätt svårt att hänga med i alla svängar.

Hur som helst alla de kända karaktärerna är tillbaka. Vi får se Peter och Nathan Petrelli , Mohinder, Claire, Matt, Hiro och Ando med flera med framförallt den elake Sylar. När vi kommer in i handlingen är Peter i full fart med att åka fram och tillbaka i tiden för att förhindra att hans bror, senator Nathan Petrelli avslöjar sin egen och alla de andras krafter för allmänheten. Peter som sett framtiden vet vad detta avslöjande kommer att leda till och vill med alla medel förhindra det. Frågan är dock om han inser vad det är han måste göra för att förhindra senatorns avslöjande.

Detta är dock inte allt. Bröderna Perellis döde far, Arthur, återvänder för att ge sig på ett försök att ta fram ett medel som ska ge vanliga dödliga krafter. Till sin hjälp har Arthur Mohinder som efter att ha gett sig själv en injektion för att få krafter (som dock inte gav ett helt lyckat resultat) ser framtagandet av detta som sin enda chans att stoppa det som händer med hans kropp. Våra goda hjältar gör naturligtvis allt de kan för att sätta stopp för Arthurs plan.

Halvvägs in i säsongen är det dags för kapitel fyra. Fram till detta är det kapitel tre med titeln "Villans" som gällt men nu går vi över i kapitel fyra. Titeln är "Fugitives" och nu är det Noah Bennett och en grym agent vid namn Danko som på order av Nathan Petrelli jagar alla som har någon form av kraft under parollen att de är farliga för allmänheten. De som fångas antingen sövs ner eller dödas. Som tur är för dem har de goda inte gett upp. De satsar allt på att slå ut de onda och på så vis få tillbaka sina liv.

Handlingen i den tredje säsongen av serien är riktigt bra. Rörig men bra. Sen kanske övergången mellan de båda kapitlen inte är den smidigaste jag sett men man överlever även om det känns lite förvirrande när handlingen tar en helt ny vändning mitt i. Det känns lite som om man slagit ihop två säsongers handling till en. Kanske är det lite överbliven handling från föregående korta säsong som klämts in?

Annars är det helt klart Sylar som dominerar säsongen. Han finns med hela tiden och Zachary Quinto är perfekt i rollen. Som ni kanske minns är Sylars förmåga att ta andras krafter och här i säsong tre blir han mäktigare än vi någonsin sett honom vilket ger karaktären Sylar chansen att utvecklas lite mer. Under säsongens gång får vi även en hel del bakgrundshistorik som förklarar varför de som drev firman under de två första säsongerna gjorde det de gjorde. Säsongen består av 25 avsnitt och jämfört med säsongen innan, som var seriens svagaste hittills känns denna riktigt bra. Men som sagt, se den på DVD och under en rätt kort tid om du kan, det kommer du att tjäna på.

När det gäller extramaterial för säsongen har man verkligen inte snålat. På alla sex diskarna hittar vi förutom borttagna scener och kommentarer till några av avsnitten även en liten dokumentär som beskriver hur det gick till under inspelningen av serien. Vi får bland annat se hur stuntmännen lyckas få det att se ut som om folk håller på att sugas ner i ett svart hål med hjälp av vajrar och det är otroligt intressant att se hur de scenerna man just sett spelades in.

Vi får även se hur de visuella effekterna gjordes, all rekvisita som finns från serien vilket är otroligt mycket. Vi får höra manusförfattarna berätta om säsongen och hur det var att skriva manuset till den och vi får även se hur det gick till när några utvalda scener spelades in.

Sen får vi även se två alternativa historier. Den ena berättar om en man som kan avge ett så högt ljud att det är omöjligt att lyssna på och den andra hur det gick för dockmakaren (som vi får stifta bekantskap med i säsong tre) efter att vi lämnat honom. Om dessa verkligen var påtänkta för säsongen eller om det är något som gjorts på skoj för DVD:n låter jag dock vara osagt.

Som en liten extra bonus får vi även en fejkad reklamfilm för Pinehearst (ett företag som är med i serien) samt ett bildspel av många av de tavlorna som målas (och visar framtiden) i serien.

1. I inledningen av avsnitt åtta har man skojat till det lite genom att låta seriens titel bli "Villains" istället för "Heroes" under inledningstexten.

2. Säsongen är förpackad på sex diskar och jag måste verkligen berömma bilderna på förpackningen. Den ser otroligt snygg och stilig ut och jag gillar dem verkligen.