Okänd men bra och välgjord dramaserie

Jag har ingen aning om "Sons of Anarchy" visats i Sverige. Faktum är att jag aldrig hade hört talas om serien innan boxen ramlade ned i min hand, och ingen som jag pratat med har heller inte hört talas om den. I det närmaste helt okänd alltså, och lustigt nog är det ett ganska spännande uppdrag man har framför sig när man sätter tänderna i något man inte har någon som helst förkunskap om — utöver vad som står på baksidan av fodralet.

Serien visas i USA på kabelkanalen FX, som tidigare bland annat försett mig med den exemplariska "The Shield" och det finns vissa likheter. Det finns även likheter med "The Sopranos" och "The Wire". Likheterna ligger i att "Sons of Anarchy" precis som de nämnda serierna skildrar — och framför allt får oss att sympatisera med — folk som agerar utanför lagens gränser.

I och med att det är en kabelkanal som ligger bakom serien så har serien ett tuffare tilltal, vilket går helt hand i hand med vad serien skildrar, nämligen ett motorcykelgäng. Sons of Anarchy, eller SOA, eller SAMCRO efter det kompletta namnet Sons of Anarchy Motorcycle Club, Redwood Original är spridda över landet i olika chapters men grundades i den lilla staden Charming där serien utspelar sig. SAMCROs kamoflage är en motorverkstad men den verkliga verksamheten är till större delen vapenförsäljning. De säljer vapen till knarkhandlande gäng utanför staden och får på så vis bort knarkhandeln från Charming. Klart det blir en del kroppar när SAMCRO är i farten, men med några mutade poliser löser det sig alltid.

När SAMCRO inte slås mot rivaliserande gäng, så fungerar de som något sorts medborgargarde som skipar egen rättvisa när det behövs. Deras närvaro i Charming är så stor att ATF (Bureau of Alchohol, Tobacco, Firearms and Explosives) bevakar dem och skickar en väldigt syrlig kvinnlig agent till staden. Mer problem att lösa...

I fokus har vi Jackson "Jax" Teller (Charlie Hunnam), son till en av grundarna av SAMCRO. Efter faderns död gifte sig hans mamma Gemma (Katey Sagal) med SAMCROs president Clay Morrow (Ron Perlman) och det är han som fostrat Jax till den han är. I seriens start väntar Jax sitt första barn med exfrun Wendy (Drea de Matteo), en sönderknarkad kvinna. När Jax rotar i lite gamla kartonger efter babysaker hittar han dokument från pappan, bland annat ett bokmanusskript där han beskriver originalvisionen för SAMCRO som handlade mer om anarkistiskt leverne utanför mängden snarare än kriminella handlingar.

Här har vi seriens stora konflikt, för faderns ord får Jax att fundera väldigt mycket på vad som egentligen pågår. Han försöker få in lite nytt tänkande, där blodspillan inte alltid är det första alternativet när problem ska lösas. Gemma ser vad sonen genomgår och ber Clay se till att det är "rätt" faders ord han följer.

Serien börjar nästan på en humoristisk ton där relativt "busiga" händelser skildras på ett roligt sätt, men det finns ett mörker som växer sig allt mer dominant och mot slutet blir det riktigt mörkt, och anslaget inför nästa säsong är att Jax står allt tydligare på sin döda fars sida än på sin levandes. Någon sorts förändring är ett måste.

"Sons of Anarchy" är en riktigt bra serie. Man kommer snabbt in i den och de 13 avsnittet går snabbt och enkelt att ta sig igenom. Karaktärerna är tydliga och välutvecklade från första stunden. I MC-gänget finns folk med hjärna, folk med muskler, folk med sociopatiska drag och folk med lite mer humanistiska sidor. Det finns även en prospect som får slita hårt för att komma upp i graderna.

Vid sidan av detta finns en rad karaktärer som också utmärker sig, en av de viktigaste är doktorn Tara (Maggie Siff) som tar hand om Jax son när denna föds alldeles för tidigt till följd av Wendys drogmissbruk. Tara är en gammal ungdomskärlek till Jax och deras band har alltid varit starka och blir ännu starkare när de delar många stunder under säsongens gång.

Men det är den huvudsakliga trion, Charlie Hunnam, Ron Perlman och Katey Sagal som drar det stora lasset och alla gör det väldigt bra, inte minst Sagal som de flesta känner från "Våra värsta år". Här är hon en väldigt stark kvinna som lägger sig i det mesta på ett ganska lurigt sätt. En mycket bra kvinnoroll, och den mer eller mindre okända Hunnam är väldigt bra som grubblaren som balanserar vad han känner i sitt hjärta och sin lojalitet mot klubben. Detta lär utvecklas i kommande säsonger och jag ser verkligen fram emot att få mer av den här världen. En mycket bra tv-serie.

Ett par kommentarspår går att slå på till piloten och säsongens final, i övrigt består extramaterialet av lite småtrevligt småplock. Bakomfilmen är ganska allmän och består mest av citat från de inblandade, där man får lite tankar om seriens teman och så vidare. Bra trots de lätta tilltalet.

Sen är det lite fokus på de tatueringar skådespelarna har fått pågnuggade och lite om grafiken i sig, men även en titt på karaktärernas motorcyklar. Förmodligen jätteintressant för de som kan något om motorcyklar, vilket inte är mitt fall.

Vi bjuds även på en genomgång av de olika karaktärerna med klipp från auditions och provinspelningar. Inte så dumt alls, och i ett avslutande block får vi dels ett montage av de mest våldsamma scenerna (!) och dels lite bloopers.

Dessutom finns det runt en halvtimme med bortklippta scener att titta på. Helt klart godkänt extramaterial.

1. Jay Karnes, som även var med i "The Shield", dyker upp i en väldigt obehaglig roll som en psykopatisk agent som förföljer Tara. Riktigt otäck figur som Karnes spelar väldigt bra.

2. Gänget One-Niners figurerar både i "Sons of Anarchy" och "The Shield" och skulle man andra ord kunna placera serierna i samma "universum", men det spricker lite genom att ovan nämnda Karnes gör olika roller.

3. I extramaterialet verkar det som planen är att göra tre säsonger totalt. Den andra visades klart i USA i slutet av 2009 och den tredje ska väl dra igång snart.

ANDERS JAKOBSON (2010-01-30)