Expedition: Hanks och en volleyboll

Om jag minns rätt hamnade den här filmen i min ägo genom en filmklubb. Jag tror det till och med kan varit så att det var en film som jag missade att avbeställa, men i stället för att skicka tillbaka den så behöll jag den och historien har visat att det blivit en film jag återkommit till många gånger. Jag kan egentligen inte redogöra för varför, för jag skulle inte ranka den som en direkt favoritfilm.

Kanske är det den lite udda formen på filmen. Mittendelen av filmen, jag skulle säga akt 2 och 3 av fyra, är en total enmansshow av Tom Hanks, som spelar Chuck som blir strandsatt på en öde ö. Chuck jobbar för FedEx och är besatt av effektiviteten inom företaget. Inte en minut får gå till spillo, och Chuck far runt i världen och besöker filial för att trimma organisationen. Hemma i Tennesse väntar flickvännen Kelly (Helen Hunt) som han är på väg att fria till. På självaste julafton blir Chuck blixtinkallad och sätter sig i ett flygplan på väg någonstans - men något går fel och planet störtar i havet. Som enda överlevande flyter Chuck i land, till råga på allt med en djävulsk tandvärk.

Sedan börjar enmansshowen. I den andra akten lär sig Chuck att fokusera på situationen han hamnat i, där civiliserade självklarheter som mat, dryck och eld blir de första akuta sakerna att ta hand om. Till sin hjälp har han vad han hittar i de FedEx-kartonger som flytit i land - ett par skridskor, videoband och en volleyboll som sedermera ska bli hans vän... Ett paket med målade änglavingar låter han förbli oöppnat, som en påminnelse om den vanliga världen och de värderingar han hade där.

I den tredje akten har det gått fyra år och Chuck har blivit ett med ön och det liv som krävs av honom där. Men ändå finns förhoppningen om att en dag kunna fara därifrån, eller bli hittad, och då slutligen återförenas med sina nära och kära.

Att filmen går igenom så många olika skeden (den fjärde blir en sorts reflektion över allt Chuck varit med om) är bara positivt och motiverar den relativt väl tilltagna spellängden på 2.18. Tom Hanks går även han igenom många skeden, först som lite plufsig och sedan som utmärglad vildman. Detta åtstadkoms genom att filmandet tog paus under ett helt år medan Hanks gick ned i vikt och odlade skägg och hår. En omvänd "De Niro" alltså, men klart effektivt i filmen.

Hanks är väldigt bra under det långa mittenpartiet. Det är ett väldigt realistiskt agerande så som jag föreställer mig att man blir i en sådan situation, ganska långt från strandslappande i "Expedition: Robinson".

Kanske är det Hanks duktiga prestation som gör att jag gång på gång återvänder till filmen. Jag tror nog det.

Till att börja med ska jag säga att denna dubbeldiskutgåva numera är utgången och det enda som finns att få tag på är en förvisso billig enkeldisk där enbart filmens kommentarspår finns som bonus.

Man kanske kan tänka sig att en blu-ray-utgåva som innehåller denna utgåvas andradisk kommer i framtiden.

Making of-filmen startar med en idé från Tom Hanks om en modern man som hamnar på en öde ö. En av producenterna började göra lite research och fick åka och testa på livet efter samråd med några överlevnadsexperter. Lustigt nog kom många av hans upplevelser under ett par dagar i vildmarken med i filmen, inklusive volleybollen... Resten av filmen tar upp själva inspelningen och dess olika inspelningsplatser, samt en hel del om karaktären Chucks spirituella resa.

En lite fördjupning i detta finns i en lång intervju med Hanks från "The Charlie Rose Show" innan vi går vidare till några dokumentärer. Den första handlar om överlevnad och här går väldigt mycket information och klipp igen från making of-filmen. Den andra är lite mer lättsam och handlar om volleybollen Wilson... medan den sista handlar om ön i Fiji där filmen spelades in.

Innan allt avslutas med lite gallerier och trailers får vi en kort men teknisk titt på specialeffekterna som liksom filmen håller fint efter 10 år.

1. Det här är Robert Zemeckis sista (eller senaste i alla fall) vanliga film. Samtliga filmer han gjort sedan "Cast Away" har varit filmer med animerade människor, som till exempel "Beowulf".

2. Zemeckis och Hanks har tre storfilmer ihop - "Forrest Gump", "Cast Away" och "Polarexpressen".