Ytterligare en suverän brittisk serie

Återigen har britterna lyckats producera en riktigt bra TV-serie. Som brukligt är första säsongen bara sex avsnitt lång (istället för dryga 20 som är brukligt när det gäller amerikanska TV-serier) vilket återigen känns precis lagom. Serien jag sett heter "Being human" och påstås vara en blandning mellan "Buffy the vampire slayer" och "Vänner", vilket inte kändes direkt lockande om jag ska vara helt ärlig. Personligen tycker jag dock inte alls att den påminner om dessa serier. Nu ska jag visserligen erkänna att jag inte sett speciellt mycket av "Buffy the vampire slayer" men "Vänner" har jag nog sett alla avsnitt av och det enda den serien har gemensamt med "Being human" är att det är några vänner som bor ihop.

I "Being human" är det Mitchell, George och Annie som bor ihop och de skulle kunna vara som vilka som helst, men det är de naturligtvis inte. Långt därifrån. Mitchell är nämligen en vampyr, George en varulv och Annie ett spöke. Alla försöker de dock vara så normala de kan och de hoppas även att alla andra ska se dem som vanliga människor och inget annat. Detta blir dock extra svårt för Annie då nästan ingen vanlig människa kan se henne.

När jag tänker efter finns det faktiskt en liten sak till som serien har gemensamt med "Vänner", de har alla en faslig massa problem. En del är rätt lika de huvudpersonerna i "Vänner" har medan andra är helt olika.

Annies problem är att hon inte vet varför hon är kvar på jorden och inte har vandrat vidare, trots att hon är död. Under säsongens gång får hon en del idéer till vad som kan vara anledningen, men frågan är om hon kan lösa problemen och på så vis vandra vidare? Georges problem är att han en gång i månaden förvandlas till en varulv och då måste se till att hålla sig undan från människor för att inte skada dem. Dessutom har han blivit förälskad i kollegan Nina, men hur berättar man för någon att man förvandlas till en varulv en gång i månaden? Berättar man det alls?

Mitchells problem är att hans vampyrpolare planerar att ta över världen och vill ha honom med sig. Det enda Mitchell vill är att leva som vilken vanlig människa som helst, han har inte alls någon lust att ta över jorden. Detta ingår dock inte i vampyrledare Herrick plan och han har inga som helst planer på att låta Mitchell leva som en vanlig människa. Han är helt bestämd på att Mitchell ska med i kampen mot människorna…

"Being human" lanseras som en blandning mellan komedi och drama och visst, det finns en hel del man skrattar åt i serien men att kalla det komedi tycker jag är fel. Drama är en mycket mer passande klassificering. Vi får nämligen följa Mitchell, George och Annie i deras dagliga liv och deras försök att vara mänskliga vilket inte alltid är lätt. Rollerna är dessutom perfekt castade. George spelas underbart av Russell Tovey som är perfekt i rollen som den lite virrige, nervöse och blyge varulven som inte vill annat än att vara normal. I rollen som Mitchell ser vi Aidan Turner och även han är perfekt som den tuffe och självsäkre men ändå rättvise vampyren som hatar sig själv för vad han är och vad han gör. Som Annie ser vi Lenora Crichlow och faktiskt, även hon är perfekt. Hon är det sårbara, lite impulsiva spöket som bara vill väl, men som samtidigt har väldigt svårt att acceptera att hon faktiskt är död.

Dessutom är specialeffekterna överraskande bra. Har man dessutom med i beräkningarna att detta är en TV-produktion för brittiska BBC blir de bara mer imponerande. Vi får se både vampyrtänder som växer ut och förvandlingar från människa till varulvar. Och då handlar det inte bara om ett inledande klipp och sen en färdig varulv utan vi får se stora delar av förvandlingen. Mycket glädjande.

Med andra ord är alltså "Being human" en serie som är väl värd att lägga tid på både när det gäller handling, skådespelare och specialeffekter. Att den sen bara är på sex avsnitt är bara till dess fördel. När vi lämnar de tre vännerna vill jag verkligen se mer. Jag har fått lagom mycket för att fastna i serien och ett sug efter mer. Personligen går jag bara och väntar på att andra säsongen ska nå Sverige.

Extramaterialet består av några bortklippta scener, några förlängda scener och en alternativ scen. Inget av det vi får här har dock någon större inverkan på handlingen så jag tror nog att beslutet att klippa bort dem från serien är rätt.

Vi bjuds även på några lite djupare analyser av huvudkaraktärerna i serien där skådespelare som spelar honom eller henne och de andra skådespelarna berättar lite om karaktären.

På det hela taget är jag rätt nöjd med extramaterialet. Kanske skulle det funnits en lite längre dokumentär om själva inspelningen av serien dock…

1. Det spelades in en pilot innan serien började spelas in som borde funnits med som extramaterial här på DVD:n men tyvärr inte gör det. Den är nämligen rätt olika originalet både när det gäller handlingen och vilka skådespelare vi ser i de olika rollerna.

2. Serien har visats på TV här i Sverige. Dock bara första säsongen.

3. Jag gillar omslagsbilderna som finns med i DVD-boxen. Stilrena och dessutom jäkligt snygga.

HANS-ÅKE LILJA (2010-02-15)