En bra film med bitter eftersmak

I och med "Wolfman" har man nästan lyckats skapa den perfekta varulvsfilmen. Man har lyckats få till en handling som verkligen funkar, man har fått till specialeffekter som får en att kippa efter andan och man har hittat miljöer som passar perfekt. Varför säger jag då att man "nästan" fått till en perfekt varulvsfilm? Jo, det gör jag för att framåt slutet av filmen finns det en scen där man verkar ha glömt bort allt man tidigare etablerat, en scen där man helt plötsligt inte längre bryr sig om de regler man satt upp tidigare i filmen. Men mer om det om en stund.

Handlingen är följande. Lawrence Talbot kallas hem då hans bror Ben försvunnit. Ben dyker dock snart upp, men tyvärr gör han det lemlästad i ett dike. Frågan nu är bara vem som kan ha gjort detta och varför? Vem kan så brutalt ha bragt Ben om livet? Då detta utspelar sig i slutet av 1800-talet är man inte lika upplyst som man är idag varpå byborna gissar på allt från en tam cirkusbjörn till en galning till en varulv. Och som titeln säger är det naturligtvis det senare som är det rätta.

Medan Lawrence jagar sin brors mördare blir han själv biten av varulven varpå han också förvandlas till en varulv. Som varulv löper han sen amok och urskillningslöst dödar han allt som kommer i hans väg. Det finns ingen logik i hans dödande utan han handlar bara på instinkt. Instinkten hos ett vansinnigt djur. Och hade man hållit fast vid detta handlande hade filmen blivit fulländad.

Nu låter man istället Lawrence (som varulv) möta filmens andra varulv i en fight som i stort påminner om två människor som slåss. Allt det där urskillningslösa dödandet är som bortblåst. Nu känns de två varulvarna helt plötsligt väldigt kalkylerande och smarta och det blir så fel. Det känns inte troligt att Lawrence ena stunden sliter folk i stycken utan en sekunds tvekan för att sen slåss kalkylerande. Det hela blir bara underligt och åtminstone jag får känslan av att man lagt in den scenen mer för att få visa två monster som slåss än för att handlingen kräver det.

Hur som helst. Trots denna lilla fadäs har man som sagt ändå lyckats med det mesta i filmen och så även när det gäller skådespelarna. Som Lawrence ser vi Benicio Del Toro och som hans far Anthony Hopkins. Sen ser vi även Emily Blunt som Gwen Conliffe, Bens fru samt Hugo Weaving som den polis som sätts att lösa de mord som begåtts. Alla gör de verkligen bra ifrån sig och där finns det absolut inget att klaga på.

Nä, "Wolfman" är som sagt en riktigt bra film men tyvärr lämnar den en liten bitter eftersmak just för att man frångår allt man byggt upp under filmens första del för att få till en scen där två varulvar slåss. Detta drar ner åtminstone mitt helhetsintryck av filmen vilket är mycket beklagligt…

På den här utgåvan får vi även en director's cut-version av filmen som är 16 minuter längre än den version som visades på bio. I den får vi mer bakgrund till karaktärerna och då framförallt om Talbot. Dessutom innehåller den längre versionen en cameo av Max von Sydow.

Som extramaterial får vi två alternativa slut. De är dock rätt snarlika varandra men med helt olika utgång. Vi får även borttagna och förlängda scener och inga av dem är väl dåliga scener, men samtidigt känns det inte helt fel att de inte är kvar i filmen. Dessutom får vi två dokumentärer på lite mer än 10 minuter vardera där den ena handlar om specialeffekterna och den andra om själva inspelningen. Båda är intressanta men framförallt är det spännande att se hur specialeffekterna gjordes. Man har ju trots allt lyckats skapa en förvandling från människa till varulv där man får se allt…

Utöver detta finns det även lite blu-ray-specifika funktioner där man kan indexera sina favoritscener i filmen och sen välja att bara spela upp dem och så vidare.

1. Specialeffekterna är utomordentligt gjorda i filmen. Vi får se hur Lawrence förvandlas och det ser helt felfritt ut.

2. De varulvsskrik man hör i filmen står bland annat hårdockarna Gene Simmons och David Lee Roth för. Varför man valt just dem har jag dock ingen aning om.