En fullkomligt ologisk musikal

När musikalen "The Wiz" med Michael Jackson och Diana Ross kom 1978 var de säkert något av det spektakuläraste man skådat. Filmen är påkostad vad gäller kostym och stjärnor så det räcker och blir över. Idag är det dock svårt att bli lika imponerad. Visst, Michael Jackson är suverän på att dansa och sjunga och Diana Ross likaså. Kläderna är lika spektakulära nu som då. Dock har något av magin försvunnit och själva handlingen känns mest som något man skulle kunna uppleva på en dålig knarktripp.

Nu har jag visserligen inte haft någon sådan men man har ju sett det på film… Handlingen är rörig och ibland väldigt ologisk, även med den här filmens mått mätt. Det är ofta konstiga karaktärer som de fyra vännerna dyker på och det mesta pendlar mellan total förvirring och larvigt. Nu ska det kanske också erkännas att jag har väldigt svårt för filmer där folk helt sporadiskt brister ut i sång. Det känns ologiskt och rätt larvigt enligt mig.

Filmens handling är dock rätt simpel. Dorothys (Diana Ross) hund Toto rymmer en kväll och när Dorothy springer ut efter honom fastnar de båda i en mindre tornado som lyfter med dem till landet Oz. Väl där måste Dorothy hitta trollkarlen som ska kunna skicka henne tillbaka till New York. På vägen till trollkaren möter hon fågelskrämman (Michael Jackson) som saknar hjärna, Plåtnicklas som saknar hjärta och sist men inte minst lejonet som saknar mod. Alla slår de nu följe med Dorothy för att få det de saknar av trollkarlen. Tyvärr så ska det visa sig att trollkarlen inte alls är den han utger sig för att vara...

Som sagt har jag svårt för när människor spontant bryter ut i sång och sådant tillfällen finns det rätt gott om här. Detta i kombination med att allt är så utflippat och ologiskt gör att jag har svårt att uppskatta "The Wiz". Att den sen har 32 år på nacken med allt vad det innebär gör tyvärr inte heller det hela bättre."The Wiz" får nog mest ses som en film för de riktigt stora fansen av Michael Jackson och/eller Diana Ross, men för oss andra är det nog mest en lite udda parentes.

Det enda extramaterialet som finns är en trailer för filmen.

1. Det är lite lustigt att Michael Jackson ser mer ut som Michael Jackson på filmens omslag än i själva filmen.

2. Låten "Ease on down the road" är det bästa med hela filmen.