Mästare mot lärling?

När fjärde säsongen av succéserien "Dexter" drar igång är Dexter och Rita lyckligt gifta även om sonen Harrison håller dem båda uppe om nätterna. Detta i sin tur leder till att Dexter får svårt att hålla fokus på och ge sig hän åt sin mörkare sida. Han är helt enkelt för trött. Dessa nattpass i kombination med Dexters papparoll för Ritas tidigare två barn, Cody och Astor, och det faktum att han nu bor i ett villaområde med grannar som vakar sitt grannskap hotar i längden Dexters möjligheter att fortsätta mörda som han är van med.

Dexters frustration gör att vi i denna säsong får se lite mer av Dexters pappa som nu försöker övertala Dexter att lämna sin familj. Han menar att det inte går att ha en familj och samtidigt vara den person Dexter är och alltid kommer att vara. Dexter gör dock allt han kan för att stå emot trots att det inte alltid är så lätt.

Den här säsongen är det John Lithgow vi ser som Dexters nemesis och redan tidigt i säsongen står det klart att Arthur Mitchell (som Lithgows rollfigur heter) är väldigt lik Dexter. Han lever ett vanligt liv som en familjefar samtidigt som han ger sig hän åt sin mörkare sida. Precis vad Dexter försöker åstadkomma. Detta leder till att Dexter blir lite av Arthus lärling (utan att den senare vet om det) och då även drar ut på själva dödandet av Arthur, eller "Trinity Killer" som polisen kallar honom. Han hoppas nämligen kunna lära sig av honom innan han ger honom vad han förtjänar. Något som han bittert kommer att få ångra…

Trots att man nu hållit på i fyra säsonger är "Dexter" fortfarande lika bra. I mitten av säsongen mattas tempot visserligen av lite då Dexter inte tillåts leva ut sina lustar så mycket som man som tittare kanske önskat men det gör inte så mycket. Michael C. Hall är fortfarande perfekt i rollen som Dexter och hans förvirring när det kommer till mänskliga känslor är underbart trovärdiga.

Av de övriga rollerna är det naturligt vis John Lithgow som utmärker sig. De flesta är säkert vana att se honom som den rolige Dick Solomon i "Tredje klotet från solen" och även om han är bra som komiker är han fantastisk som psykopat. Han karaktär är iskall och riktigt obehaglig. Sen är ju naturligtvis övriga roller, som vi känner igen från tidigare säsonger, också de bra porträtterade av de skådespelare som gör dem. Det är ingen som inte gör det man förväntar sig och lite till.

Dessutom bjuder säsongen på två riktiga överraskningar. En mitt i ungefär och en i säsongens slut. Den första är kanske inte lika chockerande som den senare men båda är lika överraskande och sällan har en säsongsavslutning fått mig att vilja se mer så mycket som denna. Det ska bli otroligt spännande att se hur de går vidare i säsong fem.

Innan extramaterialet varnas vi för att inte se det om vi inte sett säsongen och det är tur det för om man ser det först kommer man få många stunder förstörda. Förutom kommentarspår till avsnitt 12 får vi även en sitdown med John Lithgow och Michael C. Hall där de pratar om säsongen. Det känns först lite konstigt att de sitter och berättar för varandra vad som hänt och hur det påverkat säsongen, men det blir ändå bra och informativt.

Sen följer två riktigt kul dokumentärer. En om hur man fått till allt blod i serien och en om de attiraljer som används. Riktigt kul att få en titt bakom kulisserna och speciellt kul är det att se hur enkelt man lyckas få fejkblod att se så äkta ut.

Riktigt bra extramaterial med andra ord!

1. Säsongerna av "Dexter" innehåller endast 12 avsnitt men det har hittills visat sig vara precis rätt antal. Man hinner berätta sin historia utan att det blir en massa dötid. Lysande.

2. Under säsongen drabbades Michael C. Hall av cancer men sägs nu vara fullt återställd.

3. Det blir svårt att toppa först Jimmy Smits och sen John Lithgow som elakingar i en femte säsong. Det kommer att kräva en hel del av manusförfattarna för att lyckas med det. Kanske borde man fokusera på Dexter själv och nöja sig med en massmördare?

HANS-ÅKE LILJA (2011-06-30)