Stark serie med många stora namn

För 25 år sedan begicks några bestialiska mord på Skärsön och en i stort sett hel familj utplånades när sonen i familjen mördade sin syster, sin mor och sin far. Den enda överlevande var en yngre syster som inte var hemma när morden begicks. Sonen flydde sen utomlands och har därefter aldrig hörts av. Nu 25 år senare dyker han dock upp. Problemet är bara att han hittas mördad, på samma ö där hela hans familj mördades och dessutom verkar det som om han mördades för 25 år sedan.

Cege (Kjell Bergqvist) åker ut till ön för att lösa mysteriet med det nya liket. Då han var med även för 25 år sedan är detta mer än ett fall för honom, detta är personligt. Cege och hans medarbetare Theo, Nina och Claes (som också de var med för 25 år sen) har blivit grundlurade då de hela tiden gått på att det var sonen som mördade sin familj. Nu visar det sig istället att han också är ett offer för samme mördare och om några dagar är dessa mord preskriberade…

Samtidigt som allt detta sker rövas en liten tjej bort på fastlandet och frågan är om det fallet har någon koppling till ön och de mord som begåtts där? Hänger allt ihop eller är de två skilda fall? Det är upp till Cege och hans team att reda ut och de snabbt.

"Morden" är en TV-serie på sex avsnitt på vardera strax under en timme. Huvudrollen spelas som sagt av Kjell Bergqvist och hans medarbetare Theo, Nina och Claes av Jens Hultén, Cecilia Nilsson och Göran Ragnerstam. I andra roller ser vi också en del kända ansikten där det mest nämnvärda är Stefan Sauk som vi ser som en av öborna och Björn Kjellman och Marie Richardson som vi ser som den bortrövade flickans föräldrar. Dock gillar jag (efter Bergqvist förstås) Göran Ragnerstam i rollen som Claes bäst. Han ser lite arrogant ut, men har ändå under ytan en riktigt sund inställning till det mesta. Ragnerstam spelar rollen riktigt bra och emellanåt vet man inte om man ska gilla honom eller inte. Sen får vi inte heller glömma Annika Hallin i rollen som Fanny, den nya ambitiösa och höggravida utredaren som Cege till en början har lite svårt att handskas med. Hon växer dock och på slutet är de riktigt bra vänner.

Serien läggs upp på ett väldigt bra sätt och man tror gång på gång att man löst mysteriet, även om en del upplägg är lite väl lätta att genomskåda, för att sen få alla sina teorier omkullkastade. Upplösningen är riktigt oväntad och inget jag klurade ut innan det redan var ett faktum och sånt gillar jag.

Inget alls.

1. Detta är en fristående uppföljare till "Graven" men som jag förstått det är det bara karaktärerna som knyter ihop de två serierna.

2. Serien har tidigare visats på SVT.